Algemeen nieuws

Opnieuw grote belangstelling voor eigen folder Actie Kerkbalans

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 23 december 2022

Foto: Johan Wouters

Veel parochielocaties maken gebruik van de diocesane ondersteuning

Net als vorig jaar ontzorgt het Actie Kerkbalans Servicecentrum parochies binnen het bisdom ook dit jaar bij het maken van een eigen Kerkbalansfolder. In 2021 was er bij de start een overweldigende belangstelling van circa 35 kerken, dit jaar is dat weer het geval. Het vorig jaar aantal gemaakte exemplaren van 60.000 wordt zelfs overstegen met een paar duizend folders.

Bij de vorig jaar gestarte service van het bisdom, in samenwerking met De Zalige Zalm, sturen parochielocaties hun teksten en foto’s op aan Celine Timmerman. Zij maakt daar qua tekst en opmaak een aantrekkelijke en laagdrempelige Kerkbalansfolder van. Vanuit het Actie Kerkbalans Servicecentrum is er dit jaar als extra service de mogelijkheid om posters met de voorkant van de Kerkbalansfolder op A4- en A3-formaat te laten maken. Hier wordt door bijna alle locaties gretig gebruik van gemaakt. Op deze poster staat, net als in de folder, een QR-code waarmee de lezer door de code te scannen een gift over kan maken.

De animo was in 2021 enorm toen het bisdom aankondigde de parochies te willen ondersteunen bij hun communicatie met een lokale Kerkbalansfolder. Uit de evaluatie na de actie bleek de totale service met een 8+ door de parochies te zijn beoordeeld. Onder andere de service en het drukwerk werden beoordeeld met ‘zeer goed’. Naast deze service van het bisdom kunnen parochies ook nog via de landelijke website kerkbalans.nl een folder maken.

Kerkbalans is de jaarlijkse actie om in de tweede helft van januari parochianen te vragen om een financiële bijdrage. De actie Kerkbalans 2023 wordt gehouden van zaterdag 14 januari tot zaterdag 28 januari. Landelijk doen er maar liefst 2.000 kerken aan mee.

Mail voor meer informatie over de diocesane ondersteuning van de actie Kerkbalans naar kerkbalans@bisdomrotterdam.nl