Algemeen nieuws

Over de chrismamis en de viering van de Goede Week

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 24 maart 2021

Foto: Ramon Mangold / Katholiekleven.nl

Vanwege de avondklok kan dit jaar de aanvangstijd van de paaswake worden vervroegd

Het bisdom zal de chrismamis vieren in de Goede Week, op woensdagavond 31 maart. De chrismamis wordt vanaf 19.30 uur uitgezonden als livestream via het YouTube-kanaal van het bisdom Rotterdam, zodat pastorale teams, parochiebestuurders, religieuzen en alle anderen in het bisdom in gebed verbonden kunnen zijn rond de wijding van het chrisma en de zegening van de oliën voor de viering van de sacramenten in parochies en instellingen in het bisdom.

Vorig jaar werd de chrismamis uitgesteld vanwege de coronapandemie en werd hij gehouden in september. Ook dit jaar laten de aanwijzingen vanuit Rome het toe om de chrismamis eventueel te verplaatsen, maar de viering wordt nu toch gehouden in de Goede Week. Vanwege het maximale aantal van dertig deelnemers worden hiervoor uitgenodigd de leden van het Kathedraal Kapittel en de Priesterraad, de Bisdomstaf, recent gewijde priesters en studenten en staf van Vronesteyn.

In een brief aan pastorale beroepskrachten en parochiebestuurders nodigt bisschop Van den Hende uit “om de chrismamis mee te vieren via de livestream van de kathedraal, en zo op de vooravond van Witte Donderdag als diocees in gebed met elkaar verbonden te zijn.”

De bisschop dankt alle betrokkenen in de parochies voor hun inzet. Die inzet zorgde ervoor dat in de afgelopen tijd, in de kerken waar dat mogelijk was, de liturgie kon worden gevierd, met inachtneming van het protocol ‘Kerkelijk leven op anderhalve meter’. “Van harte wens ik u een Zalig Pasen toe en bij onze gezamenlijke voorbereiding en opgang naar het paasfeest beloof ik u opnieuw mijn verbondenheid in gebed”, sluit de bisschop zijn brief af.

Het protocol ‘Kerkelijk leven op anderhalve meter’ blijft ook in de komende weken het gezamenlijk kader waar het gaat om de eredienst in de kerken in het bisdom. Een landelijk persbericht van maandag 24 maart geeft aan dat vanwege de avondklok (met wijziging van de aanvangstijd naar 22.00 uur) dit jaar het begin van de paaswake mag worden vervroegd, zodanig dat de gelovigen die eraan deelnemen na afloop van de viering tijdig thuis kunnen zijn. Mocht dit betekenen dat de paaswake moet aanvangen vóórdat de duisternis is ingetreden, dan is dat dit jaar toegestaan vanwege het belang om het paastriduum als geheel te kunnen vieren.

In zijn brief aan pastorale beroepskrachten en parochiebestuurders verwijst bisschop Van den Hende naar de notitie van de Congregatie voor de Eredienst over de viering van de Goede Week 2021, die is gepubliceerd op de website van de Nationale Raad voor Liturgie (NRL). De notitie vermeldt op zijn beurt verklaringen van 25 maart 2020 en van 15 augustus 2020, die nog steeds van kracht zijn.

Congregatie voor de Eredienst (website NRL):

Chrismamis 2020. (Foto: Ramon Mangold)