Algemeen nieuws

Pastoor Jack Glas in het Geloofsgesprek op NPO2: “God is met ons”

Door: Bisdom Rotterdam maandag 09 december 2019

Pastoor Jack Glas spreekt op de eerste zondag na de brand (zondag 10 november) de parochianen toe na de eucharistieviering in de aula van de basisschool in Hoogmade. (Foto: Bisdom Rotterdam)

De kracht van ons geloof is dat we alles wat we meemaken bij de Heer kunnen brengen

“Sommige mensen kwamen er elke dag.” Op 8 december was pastoor Jack Glas te gast bij Leo Fijen in het Geloofsgesprek op NPO2. Hij vertelt over de schok van de brand die op maandag 4 november de OLV Geboortekerk in Hoogmade verwoestte. “De laatste tijd zie je nog steeds een toren. Die is nu een ruïne en dat is heel pijnlijk.”

“De kerk is een plaats van samenkomst, waar heel veel wordt gedeeld. En waar ook heel veel is gebeurd. Bijvoorbeeld een huwelijk of eerste communie van lang geleden. Mensen waren ontzet na de brand. Ze hebben afscheid genomen van hun dierbaren in de kerk. Naast een huis van God en een belangrijke plek op de kantelmomenten in het leven, is de kerk een ijkpunt of baken voor mensen in Hoogmade en daaromheen.”

Pastoor Glas vertelt over de emoties van het begin tijdens de bijeenkomst die dezelfde maandag ’s avonds werd gehouden: “Sommige mensen konden het gewoon niet geloven dat de kerk er niet meer was. Ik was blij dat ik die avond met gebed kon beginnen. Het is denk ik de kracht van ons geloof, dat we alles wat we meemaken bij de Heer kunnen brengen. En net als de Emmaüsgangers mogen we hopelijk ook ontdekken dat Jezus met ons meegaat in het verdriet dat er nu is.”

Veel parochianen vierden de mis in de aula van de basisschool. Ook burgemeester burgemeester Marina van der Velde-Menting was aanwezig. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Het Geloofsgesprek staat in het teken van de Advent, de periode van wachten en voorbereiden op Kerstmis. Jack Glas: “Wachten op zich is niet erg. Maar wachten is moeilijk als je niet precies weet waarop je wacht en hoe lang het gaat duren. Dat is de situatie waar we nu in zitten. Dat geldt voor heel veel dingen in het leven, niet alleen voor een kerkbrand. Denk aan het persoonlijk leed van mensen die ziek zijn en niet weten welke kant het op gaat. Maar de lezingen in de liturgie gaan van het donker naar het licht. Het licht van God kan door de duisternis heen schijnen.”

De pastoor heeft in deze periode veel aan het gebed. “Als priester bid ik het getijdengebed. En juist op de momenten dat er moeilijkheden zijn, je met zaken geconfronteerd wordt en allerlei input krijgt, is het gebed belangrijk. Tijdens mijn gebed en de viering van de eucharistie voel ik de rust in me terugkeren. Het gebeurt ook dat ik in het gebed ineens een gedachte krijg, waar als ik daar gevolg aan geef, iets moois uit voortkomt.”

“Het blijft altijd zoeken: wat is van God, wat komt van mezelf en wat komt van de mensen om me heen? Maar er zijn momenten waarop je weet: God is met ons. Ons geloof zorgt er niet voor dat we geen ellendige dingen meemaken. We krijgen allemaal te maken met leed. Maar onze God zorgt er wel voor dat we met alles bij Hem terecht kunnen en dat we erop kunnen vertrouwen dat Hij met ons meeloopt. En hoe meer we de deur van ons hart open zetten, hoe meer we God de kans geven om bij ons te komen en ons te dragen.”