Algemeen nieuws

Pater Beekman o.f.m. en pater Kortstee o.f.m. overleden

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 31 maart 2021

Op maandag 15 maart is als missionaris in Burkina Faso overleden, de zeereerwaarde pater Johannes Gerardus Jacobus (Jan) Beekman, minderbroeder franciscaan. Jan Beekman o.f.m. werd geboren op 19 november 1936 te Boxmeer en priester gewijd op 1 april 1962.

Pater Jan Beekman o.f.m. was verbonden met de pastoraal van het bisdom Rotterdam. Met instemming van zijn provinciaal werd hij op 12 augustus 1965 benoemd tot kapelaan van de parochie HH. Nicolaas en Gezellen te Delft. Per 8 augustus 1968 werd hij benoemd tot jongerenpastor en lid van het pastoraal team in het dekenaat Delft. Op 1 januari 1975 werd hem op zijn verzoek uit deze functie eervol ontslag verleend. Het bisdom Rotterdam is hem voor deze inzet veel dank verschuldigd. Op zaterdag 10 april is er in de kloosterkerk van Megen om 14.30 uur een gedachtenisviering voor Jan Beekman. Via livestream is ieder in de gelegenheid om deze viering te volgen, direct of in de dagen erna via YouTube ‘Assisi aan de Maas’.

Het bisdom bereikte het bericht dat op zondag 21 maart na een kort ziekbed is overleden de zeereerwaarde pater Johannes Marinus (Jan) Kortstee, minderbroeder franciscaan. Jan Kortstee o.f.m. werd geboren op 26 oktober 1938 te Heino. Pater Jan Kortstee o.f.m. was verbonden met de pastoraal van het bisdom Rotterdam.

In 1975 werd hij met instemming van zijn provinciaal benoemd tot pastoor van de parochie HH. Nicolaas en Gezellen te Delft. Vanaf 1990 was hij voor een aantal jaren benoemd tot pastoor van de parochie H. Franciscus van Assisië te Oudewater. Het bisdom Rotterdam is hem voor deze inzet veel dank verschuldigd. De uitvaart vond in een kleine kring plaats op zaterdag 27 maart 2021.