Algemeen nieuws

Pater Ton Peters o.f.m. en pater Herman Bergsma c.s.s.r. overleden

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 01 maart 2023

Op zaterdag 25 februari is, gesterkt door het sacrament der Zieken, in Nijmegen overleden de zeereerwaarde pater Anthonius Petrus Gijsbertus Maria (Ton) Peters, minderbroeder franciscaan. Pater Ton Peters o.f.m. was verbonden met de pastoraal van het bisdom Rotterdam.

Ton Peters o.f.m. werd geboren op 29 oktober 1941 te Den Haag, geprofest op 8 september 1965 en priester gewijd 23 mei 1968. Met instemming van zijn provinciaal werd hij op 1 september 2002 benoemd tot pastoor van de parochie O.L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen te Leiden. Met ingang van 1 september 2006 werd hij tevens benoemd tot administrator van de parochie Lam Gods te Leiden. Naast deze functies was hij van 2008 tot 2012 actief als bestuurslid van de Bisschoppelijke Brielse Commissie in het bisdom Rotterdam. Met ingang van 29 oktober 2010 werd hem op zijn verzoek om gezondheidsredenen uit deze functies eervol ontslag verleend. Het bisdom Rotterdam is hem voor deze inzet veel dank verschuldigd.

De eucharistieviering ter gelegenheid van zijn uitvaart wordt gehouden op vrijdag 3 maart om 14.30 uur in het H. Jozefkerk, Heumenseweg 34 te Alverna/Wijchen. Aansluitend vindt de begrafenis plaats op het nabijgelegen kerkhof van de minderbroeders in Alverna. Voor aanvang van de viering is er in de kerk gelegenheid tot afscheid nemen vanaf 14.00 uur. Na afloop bent u van harte welkom voor een ontmoeting in Zaal Verploegen, Woeziksestraat 100, 6604 CM Wijchen.

---

Op vrijdag 24 februari is, gesterkt door het sacrament der Zieken overleden, de eerwaarde pater Herman Joseph Clemens Bergsma, redemptorist. Pater Herman Bergsma c.s.s.r. was verbonden met de pastoraal van het bisdom Rotterdam.

Herman Bergsma c.s.s.r. werd geboren op 3 april 1934 te Oldenzaal, geprofest op 8 september 1955 en priester gewijd 21 september 1960 te Wittem. Met instemming van zijn provinciaal werd hem op 1 januari 1973 door de bisschop van Rotterdam de zending verleend als pastor in het ziekenhuis van de H. Joannes de Deo (Westeinde ziekenhuis) te Den Haag en daarmee ook zijn benoeming tot priester-assistent in de parochie H. Jacobus te Den Haag. Met ingang van 1 januari 1978 werd hem uit deze functies eervol ontslag verleend. Het bisdom Rotterdam is hem voor deze inzet dank verschuldigd.

De plechtige viering ten afscheid zal plaatsvinden op zaterdag 4 maart om 11.30 uur in de parochiekerk van de H. Barbara te Tungelroy, Tungeler Dorpsstraat 66. Aansluitend zal de begrafenis plaats hebben op het parochiekerkhof aldaar. Aan de vooravond op vrijdag 3 maart zal in diezelfde kerk een avondwake worden gehouden om 19.00 uur. Gelegenheid om pater Bergsma een laatste groet te brengen in het Huys en Troost, Begijnenhofstraat 36, 6001 BH Weert, zaterdag van 10.00 tot 10.30 uur.