Algemeen nieuws

Paus Franciscus over roeping in de context van de synodale Kerk

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 12 juli 2022

Foto: Ramon Mangold

Nederlandse vertaling van de boodschap van paus Franciscus

Kort voor Roepingenzondag 8 mei verscheen de boodschap van paus Franciscus voor deze dag: “Geroepen om de menselijke familie op te bouwen.” De Nederlandse vertaling van de boodschap is gepubliceerd op rkkerk.nl als download van Kerkelijke Documentatie.

“Samen met alle mannen en vrouwen van goede wil willen wij eraan bijdragen de menselijke familie op te bouwen, haar wonden te genezen en haar te richten op een betere toekomst. In dit perspectief zou ik met u willen nadenken over de brede betekenis van ‘roeping’ in de context van een synodale Kerk die luistert naar God en de wereld”, schrijft de paus.

“Synodaliteit, samen optrekken is voor de Kerk een fundamentele roeping en alleen tegen deze achtergrond is het mogelijk de verschillende roepingen, charisma’s en ambten te ontdekken en tot hun recht te laten komen”, schrijft de paus met het oog op de opdracht van de Kerk om te evangeliseren. Bij de missie van de Kerk moeten alle leerlingen van de Heer worden betrokken en is samenwerking nodig tussen de pastorale werkvelden, zegt hij.

In vijf hoofdstukken werkt de paus zijn gedachten uit:

• Geroepen om allen hoofdrolspelers van de zending te zijn
  • Geroepen om hoeders te zijn van elkaar en van de schepping
  • Geroepen om de blik van God te accepteren
  • Geroepen om een antwoord te geven op de blik van God
  • Bijeengeroepen om een broederlijke wereld op te bouwen

Download de boodschap van de paus voor Roepingenzondag 2022 via rkkerk.nl