Algemeen nieuws

Paus Franciscus roept op tot “omvorming” van consumptiepatronen en leefstijlen

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 01 september 2022

Foto: Bisdom Rotterdam

Wereldgebedsdag voor de Schepping en periode van gebed en extra aandacht voor “ecologische bekering”

Op 1 september viert de Kerk de Wereldgebedsdag voor de Schepping. Paus Franciscus roept op om daarna tot 4 oktober, de feestdag van Franciscus van Assisi, extra stil te staan bij de zorg voor de schepping als “een speciale periode om te bidden en samen te werken vanuit de zorg voor ons gemeenschappelijk huis.”

Zoals eerder in zijn encycliek Laudato si’ schrijft paus Franciscus over de “ecologische bekering” die nodig is. We worden opgeroepen te beseffen “dat men niet gescheiden is van de andere schepselen, maar met de andere wezens van het heelal een schitterende universele gemeenschap vormt” (LS 220). De paus verwijst naar woorden uit het Johannes evangelie: “Alles is door Hem geworden en zonder Hem is niets geworden van wat geworden is” (Johannes 1, 3). En hij citeert uit de Psalmen: “Alles wat adem heeft love de Heer! Godlof!” (Psalm 150, 6).

De paus schrijft over de “angstkreet” van: 1) de aarde die lijdt onder overconsumptie, 2) allerlei dieren die door God zijn geschapen en die met uitsterven worden bedreigd, 3) de armen die het eerst en het meest te lijden hebben onder klimaatverandering, 4) inheemse volkeren die worden bedreigd, en 5) jonge generaties die de oudere generaties oproepen om alles te doen om een ineenstorting van het ecosysteem te voorkomen of tenminste schade te beperken.

De paus wijst op de veeleisende opdracht die in het klimaatakkoord van Parijs is opgenomen om de opwarming van de aarde te beperken tot anderhalve graad. Dat vraagt om “omvorming” van consumptiepatronen en leefstijlen naar manieren met meer respect voor de schepping en de integrale ontwikkeling van alle volkeren nu en in de toekomst. Nodig is een ontwikkeling die getuigt van verantwoordelijkheidszin, zorgvuldigheid, solidariteit, zorg voor de armen en voor toekomstige generaties.

Parochies kunnen op allerlei manieren aandacht geven aan de Wereldgebedsdag voor de Schepping en de periode daarna. Zie daarvoor een bericht op rkkerk.nl. In deze periode van gebed en extra aandacht voor de schepping vindt ook de Oogstdankdag Bedevaart 2022 plaats voor agrariërs uit Zuid-Holland en Noord-Holland. Pastoor Jaap Steenvoorden van de parochiefederatie Sint Franciscus tussen duin en tuin is celebrant in de eucharistieviering om 10.30 uur in Heiloo, in de bedevaartkerk van Onze Lieve Vrouw ter Nood. Hij vertelt: “Door de coronacrisis kon de bedevaart de afgelopen twee jaar niet doorgaan. Maar nu is het gelukkig weer mogelijk.”

Hij vervolgt: “Er zijn genoeg intenties om op onze bedevaart mee te nemen. De nood is hoog in de wereld door de verschrikkelijke oorlog in de Oekraïne. De gevolgen zullen nog jaren voelbaar zijn. Ook in ons eigen land zijn er grote zorgen. De hoge energieprijzen en de enorme inflatie raken iedereen en zijn ook voor de agrarische sector zeer ingrijpend. Veel mensen gaan gebukt onder grote zorgen. Juist de kracht van het geloof houdt ons staande en brengt ons met hoop op weg naar morgen.” Bij de offerande worden de oogstgaven naar het altaar gebracht: de vruchten der aarde, veelsoortige en kleurrijke agrarische producten. Na de viering worden deze geschonken aan de voedselbank in de regio IJmond.