Algemeen nieuws

Petrus Johannes Maria (Peter) van Schagen overleden

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 11 januari 2023

Op maandag 9 januari is, voorzien van het H. Sacrament der Zieken, overleden de heer Petrus Johannes Maria (Peter) van Schagen, gepensioneerde pastoraal werker, weduwnaar van Jacqueline Uchtman, geboren op 29 januari 1944 te Haarlemmermeer.

Op 1 januari 1997 werd aan Peter van Schagen de kerkelijke zending verleend als kerkelijk opbouwwerker in het dekenaat Vliethaghe te Den Haag. Met ingang van 15 september 2000 werd hij vanuit het dekenaat Vliethaghe gedetacheerd als pastoraal opbouwwerker voor de parochies H. Gerardus Majella en H. Jeroen te Den Haag. Vanaf 1 februari 2003 was hij werkzaam als pastoraal werker en lid van het pastoraal team van de parochie De Vier Evangelisten te Rotterdam. Uit deze functie werd hem vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd op 1 januari 2009 eervol ontheffing van de kerkelijke zending verleend en ging hij met pensioen.

Hij was een stille, rustige man, zorgzaam van aard en met aandacht voor mensen. Zo heeft hij ook de kerkopbouw gestalte gegeven: door mensen aan God en aan elkaar te verbinden. De dankviering voor zijn leven vindt plaats op maandag 16 januari om 12.00 uur in de Sint Bonifatiuskerk, Contrabasweg 239, 1311 LB Almere. Aansluitend vindt de begrafenis plaats op de begraafplaats Almere Stad, Kruidenweg 3, 1312 SR Almere. Na de begrafenis is er gelegenheid elkaar te ontmoeten in de ontvangstkamer van de begraafplaats.