Algemeen nieuws

Priesterstudent Ad van Luijn opgenomen als kandidaat voor de wijding

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 22 april 2022

Eucharistieviering met daarin de ‘admissio’ in de kapel van Vronesteyn

In de kapel van Vronesteyn werd op dinsdag 19 april Ad van Luijn opgenomen als kandidaat voor de wijding (‘admissio’). Bij de admissio sprak hij de Geloofsbelijdenis en de Eed van Trouw uit. Dat gebeurde in een klein gezelschap, waarbij ook een van zijn twee dochters aanwezig kon zijn. Zijn andere dochter woont in Engeland. Ad van Luijn startte in 2016 met de priesteropleiding, nadat hij in het voorjaar van 2015 weduwnaar was geworden.

Bisschop Van den Hende is hoofdcelebrant in de eucharistieviering. Rector Broeders van Vronesteyn concelebreert. In zijn homilie preekt de bisschop over getuigen van de Heer. De evangelielezing is Johannes 20, 11-18. Maria Magdalena ontmoet de verrezen Jezus bij zijn graf en krijgt van Hem de opdracht: “Ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God.”

Bisschop Van den Hende: “Met de paasvreugde die nog maar ternauwernood doorbreekt, licht Maria Magdalena op aansporen van de Heer zelf de apostelen in over deze grote gebeurtenis dat de Heer werkelijk verrezen is.” Tegen de kandidaat voor de wijding zegt de bisschop: “Als je vandaag naar voren treedt, Ad, om de geloofsbelijdenis de Eed van Trouw uit te spreken, betekent dit dat jij een getuige wil zijn en blijven van de Heer, in verbondenheid met de Kerk, in verbondenheid met alle priesters en diakens ten dienste van alle mensen die zich rekenen tot het volk van God.”

Dan verzoekt rector Broeders de kandidaat voor de admissio om naar voren te komen. Deze zegt tegen de bisschop: “Hier ben ik.” De bisschop verklaart dat de verantwoordelijken voor de opleiding een goed getuigenis over Ad als kandidaat voor de wijding hebben afgelegd. De bisschop stelt daarna enkele vragen, waarop Ad van Luijn bevestigend antwoordt. Dit zijn vragen die gaan over de verdere voorbereiding op de wijding. “Met vreugde aanvaardt de Kerk uw voornemen. Moge God zelf tot voltooiing brengen wat Hij in u begonnen is”, zegt daarna de bisschop. Vervolgens spreekt Ad van Luijn de Geloofsbelijdenis en de Eed van Trouw af, die hij afsluit met zijn hand op het evangelieboek.

Ad van Luijn wordt op zondag 22 mei diaken gewijd door bisschop Van den Hende. Dat zal gebeuren tijdens een plechtige eucharistieviering in de kapel van Bovendonk. Ad van Luijn studeert via Vronesteyn aan de Priesteropleiding Bovendonk.