Algemeen nieuws

Sebastianus (Bas) Hermanus Joseph van der Meer overleden

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 22 januari 2021

Op woensdag 20 januari 2021, gedachtenis van de H. Sebastianus, is op 99-jarige leeftijd, voorzien van het H. Sacrament der zieken, overleden de zeereerwaarde heer Sebastianus (Bas) Hermanus Joseph van der Meer, oudste priester van het bisdom Rotterdam, geboren op 1 september 1921 te Bodegraven en priester gewijd op 31 mei 1947.

Bas van der Meer werd na zijn wijding benoemd tot kapelaan in de parochie te Wognum N-H (1947). In 1949 werd hij benoemd tot leraar op het klein seminarie ‘Hageveld’ te Heemstede. In 1956 werd hij benoemd tot docent en prefect op het klein seminarie “Stoutenburg” te Amersfoort. In 1959 kreeg hij de opdracht om zijn studie pedagogie aan de Universiteit Nijmegen voort te zetten. In 1961 werd hij naast zijn studie ook benoemd tot leraar aan het klein seminarie “Leeuwenhorst” te Noordwijkerhout en in 1962 tevens zijn benoeming tot studieprefect. In 1966 werd hij benoemd tot kapelaan in de parochie H. Nicolaas te Zoetermeer en daarbij tevens de opdracht zijn studie te voltooien. In 1969 werd hem uit deze functie eervol ontslag verleend en werd hij benoemd tot pastor te Oulu in Noord-Finland voor een opdracht als docent Nederlands aan de Universiteit van Oulu te Noord-Finland. Op 2 juli 1970 behaalde hij zijn doctoraal examen Pedagogiek te Nijmegen.

In 1971 verleende hij assistenties in de parochie H. Agatha te Bleiswijk en in het stiltecentrum “De Schakel” te Leidschendam. In 1973 volgde zijn benoeming tot pastoor van de parochie H. Bonifatius te Rijswijk. Met ingang van 1 oktober 1976 werd hij door de bisschop van Rotterdam benoemd tot benoemingenadviseur in het bisdom Rotterdam en tevens tot lid van de selectiecommissie van de bisdommen Haarlem en Rotterdam. Naast deze functies werd hij in 1978 benoemd tot kapelaan in de parochie H. Maria Hemelvaart te Oude Tonge. In 1979 werd hij benoemd tot kanunnik en lid van het Kathedraal Kapittel en tot lid van het Adviescollege voor Ambtskandidaten in het bisdom Rotterdam. In 1980 werd hij tevens benoemd tot kapelaan in de parochie H. Laurentius en Ignatius te Rotterdam. Op 1 maart 1987 werd hem uit deze functies, op zijn verzoek in verband met de pensioengerechtigde leeftijd, eervol ontslag verleend en tevens ontslag uit de gewone ambtsbediening van het bisdom Rotterdam. Met ingang van 1 mei 1987 richtte hij de L.J. Mariastichting op voor vrouwen die theologie studeerden om pastoraal werkster te worden. Hij werd oblaat en regulier oblaat van de Adelbert abdij te Egmond.

Pastoor Bas van der Meer heeft zich bijna vierenzeventig jaar ingezet, eerst als priester van het bisdom Haarlem en vanaf 30 januari 1957 van het nieuwe bisdom Rotterdam.

Het bisdom Rotterdam kijkt terug op een lang en dienstbaar priesterleven. De reeks functies en verantwoordelijkheden in de meer dan zeventig jaren van zijn priesterschap lijkt eindeloos. Binnen de veelheid van taken bleef Bas van der Meer altijd de beminnelijkheid zelve en een man van geloof. Ook op hoge leeftijd en ten tijde van een afnemende gezondheid bleef de band met het bisdom Rotterdam vitaal vooral door zijn verbondenheid in gebed. Zijn brevier lag altijd onder handbereik. Het bisdom is hem dankbaar voor zijn inzet en blijvende betrokkenheid bij het geloofsleven van het bisdom Rotterdam en bij de vervulling van het dienstwerk voor Gods Kerk.

Door de huidige coronamaatregelen zal de uitvaart in besloten kring plaatsvinden op dinsdag 26 januari 2021 om 11.00 uur in de RK St. Willibrorduskerk in Bodegraven. De viering kan gevolgd worden via kerkdienstgemist.nl. Aansluitend vindt de bijzetting plaats in het priestergraf op het parochiekerkhof.