Algemeen nieuws

Startmoment Kerkbalans wordt ‘rode loper moment’

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 06 januari 2021

Foto: Johan Wouters

Het ‘rode loper moment’ is een nieuwe manier om aandacht te vragen voor de actie Kerkbalans

Voortaan vervangt het ‘rode loper moment’ het luidmoment waarmee de actie Kerkbalans de afgelopen jaren startte. De andere opzet van het startmoment past bij de vernieuwing van de actie. Vorig jaar kreeg Kerkbalans een nieuwe slogan ‘Geef vandaag voor de kerk van morgen’. Daarbij konden parochies een rode loper bestellen om uit te rollen. De rode loper wordt ook gebruikt bij het diocesane startmoment.

Ad Sosef (diocesaan Actie Kerkbalans Servicecentrum) bereidt het moment samen met de parochiekernen voor. Hij vertelt: “Bij de start van de actie wordt de rode loper uitgerold voor de toekomst van onze geloofsgemeenschappen om voor mensen en voor de samenleving als zodanig van betekenis te kunnen blijven.” Vanwege het thema van Kerkbalans, dat vandaag en morgen, heden en toekomst met elkaar verbindt, is er vooral aandacht voor het betrekken van jongere generaties.

Op zaterdag 16 januari wordt de rode loper in het bisdom Rotterdam uitgerold door de Bonaventura kerk in Woerden (parochie Pax Christi) en daarna bij het diocesane startmoment op 22 januari in de parochiekernen St. Joseph en St. Victor in Noordwijkerhout (parochie Sint Maarten). De kathedraal in Rotterdam rolt de rode loper uit na de eucharistieviering op zondag 24 januari.

Sommige parochies starten de actie Kerkbalans op de datum van de gebruikelijke actieperiode. Dit jaar is deze van zaterdag 16 januari tot zaterdag 30 januari. Er zijn ook parochies die een later moment kiezen. Zaterdag 16 januari valt immers binnen de lockdown die de regering in december afkondigde. “Parochies dubben over de vraag of ze de actie dan moeten starten, of wat later en eerst de verdere mededelingen van de regering over de lockdown afwachten”, aldus Ad Sosef. “Het is iets wat elke parochie zelf moet bedenken, passend bij de eigen situatie.” Parochies die een rode loper van de actie Kerkbalans bestelden kunnen deze dus op hun eigen plek en eigen moment uitrollen. Gevraagd wordt een fotomoment bij de rode loper te organiseren en de foto ook naar het bisdom te sturen (kerkbalans@bisdomrotterdam.nl).

“De afgelopen periode met corona heeft ons geleerd hoe belangrijk het is dat we een parochiegemeenschap vormen en dat vraagt om ieders inzet, ook financieel.”

In deze coronatijd is het bezorgen van de Kerkbalans brief bij parochianen nog belangrijker geworden. In 2020 liepen de inkomsten van parochies terug, onder meer doordat collectes uitbleven in de periode dat er geen publieke vieringen waren en daarna vieringen slechts met een beperkt aantal mensen konden plaatsvinden. “De noodzaak om een beroep te doen op de mensen om een bijdrage te geven voor de kerk is daarmee alleen maar belangrijker geworden”, onderstreept econoom John Bakker.

Hij vervolgt: “Gelukkig zijn veel parochies in het bisdom de afgelopen jaren al aan de gang gegaan met meer en bredere aandacht voor de actie Kerkbalans te bewerkstelligen. Het is nodig dat we niet alleen zoveel mogelijk mensen weten te bereiken, maar juist ook dat we hen betrekken bij de kerk. De afgelopen periode met corona heeft ons geleerd hoe belangrijk het is dat we een parochiegemeenschap vormen en dat vraagt om ieders inzet, ook financieel. De uitdaging is om daar nu creatief weer een verdere stap in te zetten.”

Sommige parochies die de Kerkbalans brief eerder persoonlijk thuis bezorgden schakelen dit jaar over op het per post versturen van de brief. Normaal zou dit misschien minder persoonlijk overkomen, maar in deze tijd hebben mensen er begrip voor dat de lopers de brieven niet persoonlijk af komen geven en van deur tot deur gaan. Parochies die de enveloppen persoonlijk af willen geven, kunnen creatieve oplossingen vinden om dit op een veilige manier te doen.

Organiseer uw rode loper moment

Organiseer uw rode loper moment als parochie of parochiekern. Er zijn verschillende mogelijkheden. Bedenk waarom en voor wie u de rode loper uitrolt:

• Rol hem uit voor mensen die je in de kerk uitnodigt
  • Rol de loper uit voor mensen die de kerk uitgaan
    • Kerkgangers die het geloof handen en voeten geven in hun dagelijks leven en die later zien wat het betekent om een parochiegemeenschap te vormen
    • Parochianen die met hun bijdrage aan de actie Kerkbalans de parochie financieel steunen
    • De lopers die op pad gaan om de Kerkbalans envelop te bezorgen
  • Organiseer een fotomoment bij de rode loper. Nodig hiervoor de lokale media uit:
    • Nodig een aantal parochianen uit om over de rode loper te lopen (zie hierboven en denk daarbij aan verschillende generaties)
    • Zorg als pastoraal team of parochiebestuur voor één of meer korte toespraakjes over de betekenis van kerk en het belang van de actie Kerkbalans en roep op: ‘geef vandaag voor de kerk van morgen’
    • Parochies die een YouTube-kanaal hebben, kunnen het rode loper moment livestreamen, dat kan ook via Facebook
    • Denk na over de mogelijkheid om mensen (echtparen, gezinnen, kinderen) die dat willen een selfie te laten maken die ze kunnen delen op hun eigen social media, en zorg dat daarbij de slogan van Kerkbalans zichtbaar is