Algemeen nieuws

Stilstaan bij bombardement op het Noordereiland 11 en 12 mei 1940

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 13 mei 2020

Gedenkplaat in de kerk van de H. Kruisvinding.

Kerk O.L.Vrouw van Lourdes werd door brand verwoest

In het kader van een speciale herdenking bracht bisschop Van den Hende op dinsdag 12 mei een bezoek aan Rotterdam-zuid. Daar is in de kerk van de H. Kruisvinding de gedenkplaat te vinden met de namen van de slachtoffers van het bombardement dat precies 80 jaar geleden plaatsvond op het Noordereiland, en ook het beeld van Maria van Lourdes dat bewaard bleef. De herdenking had vanwege het coronavirus een uiterst sober karakter.

De verwoeste kerk op het Noordereiland werd destijds niet herbouwd. Het beeld van Maria van Lourdes kreeg een ereplaats in de nabijgelegen kerk van de HH. Martelaren van Gorcum aan het Stieltjesplein. Toen deze kerk werd gesloten en gesloopt in 1976, kregen het Mariabeeld en de gedenkplaat met de namen van de slachtoffers een nieuwe plaats in de kerk van de H. Kruisvinding.

De gedenkplaat houdt de namen van de slachtoffers in herinnering en roept op om voor hen te bidden. Op uitnodiging van de parochie bezocht Mgr. Van den Hende het bescheiden monument en stak een kaarsje aan bij het bewaard gebleven Mariabeeld dat in de volksmond ‘het wonder van het Noordereiland’ wordt genoemd.

De begeleidende tekst op de gedenkplaat luidt:

Dit beeld werd wonderbaar gered.
Gaarne gaan wij nederknielen
en helpen door ons vroom gebed
allen die door de oorlog vielen…

Kerk O.L.Vrouw van Lourdes.