Algemeen nieuws

Taakveld Leren bijeen rond huwelijksvoorbereiding

Door: Bisdom donderdag 13 april 2017

Halfjaarlijks overleg van pastorale beroepskrachten op het taakveld Leren

Begin april kwamen de pastorale beroepskrachten Leren bij elkaar voor het halfjaarlijkse taakveldoverleg Leren. Het gespreksthema was: Catechese in de huwelijksvoorbereiding.

Vicaris-generaal Tjeerd Visser, voorzitter van de diocesane werkgroep Huwelijk en Gezin, gaf uitleg over de Premarriage en de Marriage Course. Deze cursussen werden in de afgelopen tijd op twee plekken in het bisdom aangeboden voor aanstaande en getrouwde paren. Bij voldoende deelnemers is het mogelijk om op locatie een cursus te organiseren.

Hoe verhouden deze cursussen zich tot de huwelijksvoorbereiding in de parochie?

Doelstelling is dat zij elkaar aanvullen. Het pastoraal team blijft in de eigen parochie verantwoordelijk voor de contacten met de stellen. Ook het intake gesprek voor deelname aan de diocesane cursussen gebeurt door de pastorale beroepskrachten.

De (Pre) Marriage Course is algemeen christelijk, en biedt geen sacramentencatechese. De specifieke catechetische voorbereiding op het sacrament van het huwelijk en de huwelijksviering blijft duidelijk de taak van de parochie. De werkgroep zoekt wel naar mogelijkheden om een extra bijeenkomst sacramentencatechese aan de cursus toe te voegen.

Het was een goed overleg waarbij de aanwezigen een duidelijker beeld hebben gekregen van de cursussen en de werkwijze van de diocesane werkgroep.

Naast het taakveldoverleg Leren kent het bisdom Rotterdam ook het taakveldoverleg Pastoraat, Vieren, Dienen en Jongerenpastoraat. In dit overleg worden de betreffende portefeuillehouders uit de verschillende pastorale teams samengebracht en komen zij tot uitwisseling over en verdieping van hun taakveld.