Algemeen nieuws

Tien jaar Dag van het Jodendom gevierd

Door: Rkkerk.nl dinsdag 12 februari 2019

Rabbijn Ten Brink in gesprek met Mgr. Woorts en Mgr. Van den Hende. (Foto: Rkkerk.nl)

Mede dankzij de Dag van het Jodendom groeiden de vriendschappelijke banden

Woensdag 6 februari vierden de Nederlandse bisschoppen samen met rabbijnen en Joodse contacten uit het hele land dat in Nederland in 2019 voor de tiende keer de Dag van het Jodendom werd gehouden. Mgr. Woorts, bisschop-referent voor Kerk en Jodendom en hulpbisschop van Utrecht, opende de bijeenkomst in het Joods Historisch Museum te Amsterdam, waar de aanwezigen werden welkom geheten door mevrouw Hetty Berg van het museum.

Mgr. Woorts sprak zijn dankbaarheid uit voor de ontwikkelingen in de afgelopen tien jaar, waarin rooms-katholieken en Joden in Nederland nader tot elkaar kwamen en er vriendschappelijke banden groeiden mede dankzij de Dag van het Jodendom. “Graag wil ik hier benadrukken hoe veelzeggend het wil zijn dat onze Bisschoppenconferentie Kerk en Jodendom als een eigen referentschap kent en dat het niet een onderdeel is van het referentschap interreligieuze dialoog”, gaf hij aan. “Dat wil zeggen: onze band, onze relatie met Joden en Jodendom is een unieke en het Jodendom beschouwen wij niet als een wezenlijk andere godsdienst.”

Dr. Tineke de Lange, beleidsadviseur op het gebied van Kerk en Jodendom voor de Nederlandse Bisschoppenconferentie, schetste een beeld van de ontstaansgeschiedenis van de Dag voor het Jodendom. Rabbijn mr. Menno ten Brink, van de Liberaal Joodse Gemeente in Amsterdam, sprak over het gebruik van psalmen in de Joodse liturgie. Pater dr. Johan te Velde o.s.b., monnik van de Sint Willibrordsabdij in Doetinchem, zette vervolgens uiteen hoe de psalmen hun plek hebben gekregen in de rooms-katholieke liturgie.

De organisatie was mede in handen van de Katholieke Raad voor het Jodendom (KRJ).