Algemeen nieuws

Tussenbeide ‘In het licht van Pasen’ en Laudato si’ enquête

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 03 april 2020

Foto: Ramon Mangold

Informatie en inspiratie voor het geloofsleven in de Kerk van Rotterdam

In de week voor Pasen verschijnt het nieuwe nummer van Tussenbeide. Vanwege het coronavirus is er een aangepaste voorpagina met een uitgebreide tekst van bisschop Van den Hende. “Het coronavirus houdt ons al weken intens bezig. Het raakt ook heel direct het liturgische en pastorale leven van onze Kerk”, schrijft de bisschop.

In de Goede Week en in de Paastijd (tot en met Pinksteren) kunnen er geen publieke liturgische vieringen worden gehouden. Mgr. Van den Hende: “Toch zullen we als Kerk de viering van de liturgie en het gebed niet opschorten.” De bisschop roept op om door te gaan met liturgie en gebed, door te gaan met diaconie en naastenliefde en door te gaan met gemeenschapszin.

Vijf jaar geleden verscheen Laudato si’, de encycliek van paus Franciscus over de zorg voor de schepping als ons “gemeenschappelijk huis”. Daarom vraagt Tussenbeide lezers in een Laudato si' enquête (10 vragen) naar hun gelovige inspiratie en zorg voor het milieu en de medemens. God schiep hemel en aarde en alles wat leeft. De apostel Paulus zegt: “Uit Hem en door Hem en voor Hem zijn alle dingen” (Romeinen 11, 36). In het volgende nummer van Tussenbeide wordt verslag gedaan van de uitkomsten.

Tussenbeide staat deze keer ook stil bij 75 jaar bevrijding. Bij het bombardement op de Haagse wijk Bezuidenhout op 3 maart 1945 vielen meer dan 500 doden en werden duizenden huizen en gebouwen verwoest. Zo ook de Onze Lieve Vrouw van Goede Raadkerk. Parochiaan Mary Knijnenburg werd die dag 7 jaar oud. In Tussenbeide noemt ze het bombardement “een vreselijk ‘cadeau’.”

Verder is er aandacht voor onder meer de Veertigdagentijd en Roepingenzondag (3 mei) en het jaarprogramma van het bisdom in het diocesane Jaar van het Woord van God. Vanwege de maatregelen rond het coronavirus zijn daar een aantal wijzigingen in. De meest recente informatie is te vinden op bisdomrotterdam.nl/activiteiten

Vanwege het coronavirus kan Tussenbeide niet worden uitgereikt bij de vieringen in parochies. Daarom is het blad nu per direct ook online beschikbaar. Zo kan naar Tussenbeide worden gelinkt vanaf parochiewebsites en worden overgenomen in digitale nieuwsbrieven.