Algemeen nieuws

Tussenbeide wordt vernieuwd

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 21 mei 2020

In de zomer van 2020 krijgt de krant een nieuwe vormgeving

Tussenbeide, de bisdomkrant van het bisdom Rotterdam, wordt deze zomer vernieuwd. Op donderdag 14 mei kwam de redactie bij elkaar om met ontwerpbureau dailymilk na te denken over de vormgeving van het blad.

Hoofdredacteur Daphne van Roosendaal: “De zomerperiode is een goed moment om te werken aan vernieuwing van het blad. Tussenbeide is een sterk merk dat al jarenlang informatie en inspiratie uit het bisdom deelt. De vormgeving is echter al een hele periode hetzelfde. Bovendien is de digitale nieuwsbrief van het bisdom met ongeveer 1.000 abonnees de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Dat vraagt om een herijking van de bladformule: wat doen we digitaal en wat doen we in print.”

“De Kerk van Rotterdam maakt deel uit van de wereldwijde Kerk en is een netwerk van liefde tot opbouw van een beschaving van liefde. Binnen dat netwerk is het van belang om elkaar op de hoogte te houden. En nog breder, want elkaar op de hoogte houden zou nog van twee kanten eenrichtingsverkeer kunnen zijn. Denkend vanuit het netwerk van liefde, of vanuit de Kerk als lichaam van Christus, is het meer en gaat het ook om de gelovige inspiratie. Daarom is het mooi dat de vernieuwing van Tussenbeide gebeurt in het diocesane Jaar van het Woord van God”, aldus Van Roosendaal.

“Tijdens de brainstormsessie op 14 mei gaf het ontwerpbureau aan: ‘Print is het nieuwe chique’. Het is ‘tactiel’, je kunt het aanraken en vasthouden. Dat opent mooie perspectieven. Lange tijd is de wereld steeds meer online geworden. Maar een mooi blad voelt als een cadeautje dat op de mat valt. Dat is wat we de komende periode gaan doen: een cadeau maken en inpakken, en dat zullen we in het najaar als het ware met een strik erom bezorgen bij de abonnees.”

Tussenbeide kent twee soorten abonnementen: parochieabonnementen met bladen die worden uitgereikt in de kerk, en individuele postabonnementen. Parochies krijgen deze zomer informatie over de vernieuwing en de voortzetting van hun abonnement. Aanmelden voor een individueel postabonnement kan via een e-mail naar tussenbeide@bisdomrotterdam.nl. Voor een individueel postabonnement wordt een jaarlijkse gift gevraagd van € 12,50.