Algemeen nieuws

Twee bisdomkoren in top drie van middenkorenfestival

Door: Bisdom maandag 13 maart 2017

Ruud Vink presenteert His Revolution uit Waddinxveen.

Zaterdag 11 maart vond in de Ontmoetingskerk in Nijmegen de zevende editie van het Nationaal Middenkoren Festival plaats. Lighthouse (o.l.v. Arjan Mooij) won zowel de eerste prijs bij de vakjury als bij de publieksjury. De tweede prijs was voor het Zoetermeerse Incanto (o.l.v. Willien van Wieringen), de derde prijs ging naar His Revolution uit Waddinxveen (o.l.v. Wivineke Plugge).

Zeven koren uit het hele land streden om de prijzen. De professionele jury bestond uit Danny Nooteboom, Merel van Geest en Mark-Robin Hoogland cp. De Ontmoetingskerk in Nijmegen was dit jaar de locatie van de zangwedstrijd; Janine Waardenburg presenteerde het geheel. Tijdens het festival presenteerde Katharsis uit Tilburg hun Passio-project, dat in opdracht van het koor is gecomponeerd door Stijn van der Loo. De aanwezigen leerden verder door Janine Waardenburg een nieuwe toonzetting van het Onze Vader, getoonzet door Albert Arens in opdracht van Code-Music.

Sinds 2004 bestaat dit festival voor middenkoren: uit het hele land komen zangers en zangeressen bij elkaar voor zang en ontmoeting. De organisatie is in handen van Code-Music. Dit jaar was het thema ‘Vol van verlangen’, passend bij de psalm van de tweede zondag van de vastentijd op zondag 12 maart 2017.

De diversiteit aan koren garandeert elk festival weer een boeiende luisterervaring: van swingende pop tot klassiek repertoire. De liederen zijn net zo divers als de middenkorengeneratie.

Het festival wordt tweejaarlijks georganiseerd door Code-Music. De achtste editie zal plaatsvinden op 9 maart 2019.

Incanto uit Zoetermeer in actie.