Algemeen nieuws

Vertrouw je Mij?

Door: Bisdom maandag 29 mei 2017

Jaarlijkse bijeenkomst voor leden pastoraatgroepen

Ruim 40 personen waren aanwezig op de jaarlijkse bijeenkomst voor leden van pastoraatgroepen die op zaterdag 20 mei in Delft werd gehouden.

Marlène Falke, pastoraal werker te Leiden en ommelanden, stond in haar inleiding stil bij de tekst uit het Johannes-evangelie over de visvangst. Aan de basis van de inzet voor het Evangelie en de Kerk liggen de liefde en het vertrouwen in Jezus Christus. Wat betekenen deze voor de inzet van leden van pastoraatgroepen als het bijvoorbeeld gaat om de opbouw van de geloofsgemeenschap?

In de groepsgesprekken kwam de vraag aan de orde wat ons voedt als gelovig mens. Gemeenschap vormen en het vieren van de Eucharistie zijn hierbij een belangrijke factor.

In genoemde bijbelpassage gebruikt Jezus de woorden ‘hoeden’ en ‘weiden’. In het begrip hoeden zag men het zorgende aspect maar ook het geven van ruimte waarbij de herder richting geeft. Bij het weiden noemde men het ontdekken van datgene wat voor parochianen belangrijk is.

Een korte gebedsdienst sloot de inspirerende bijeenkomst af.