Algemeen nieuws

VIDEO: Kardinaal Simonis nog eenmaal in Lisse

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 09 september 2020

Via de St. Agathakerk en het ouderlijk huis werd het lichaam van de overledene naar Utrecht gebracht

Op 2 september overleed kardinaal Simonis. Op woensdag 9 september kwam hij nog eenmaal naar Lisse. In deze plaats werd hij geboren in 1931. De rouwauto stond stil bij de St. Agathakerk. In deze kerk werd kardinaal Simonis gedoopt. Hij vierde er de laatste jaren nog af en toe de mis.

De rouwauto met het lichaam van de overledene werd besprenkeld met wijwater als teken van zijn doopsel. Uit het Johannesevangelie werd de passage gelezen met zijn wapenspreuk: “dat zij U kennen.”

Pastoor Bosma sprak daarna enkele woorden. Na een voorbede werden het Onze Vader en het Wees gegroet gebeden. Daarna werd de rouwauto met de overleden kardinaal bewierookt. Na het slotgebed werd de doodsklok geluid en werd het Salve Regina gezongen.

Kardinaal Simonis werd daarna via zijn ouderlijk huis naar Utrecht gebracht. Daar wordt op donderdag 10 september de uitvaart gehouden. De eucharistieviering met de uitvaart van kardinaal Simonis wordt vanaf 11.00 uur uitgezonden op televisie.