Algemeen nieuws

Video: Nieuwe diakens voor het bisdom Rotterdam

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 07 november 2018

Steef Lokken en Henk van Zoelen vertellen over hun roeping tot diaken

Steef Lokken en Henk van Zoelen vertellen in een nieuwe video over hun roeping tot het diaconaat. Ook spreken zij over gebed en welke bijbeltekst hen erg inspireert. Op zaterdag 10 november wijdt Mgr. Van den Hende door handoplegging en gebed Steef Lokken en Henk van Zoelen tot diaken. Beiden worden permanent diaken voor het bisdom Rotterdam.

“Diaken 2.0 is een diaken die dienstbaar bestuurt en dienstbaar is aan de medemens, naast dat hij dienstbaar is aan de Tafel”, zegt Steef Lokken in de video. Henk van Zoelen: “Er was bij mij niet iemand die tegen me zei: ‘Ik wil dat jij diaken wordt.’ Maar er waren wel mensen waar ik mee praatte en die iedere keer weer een zetje gaven in die richting.”

Voor Henk was zijn roeping een geleidelijk proces. In zijn vorige functie als business- en projectcontroller ging het meer om geld en winst maken dan om mensen. “Als mantelzorger voor mijn moeder en als vrijwilliger op de ziekenbedevaart naar Banneux ontstond langzamerhand het beeld dat ik meer met mensen en voor mensen zou willen werken”, vertelt hij. Toen hij een interview met een diaken in de krant las, vielen de puzzelstukjes in elkaar. “Ik dacht: dat is wat ik wil worden.”

Steef is op latere leeftijd katholiek geworden. Op een zaterdagavond zat hij in zijn vertrouwde kerk in Hellevoetsluis: “De priester die celebreerde was al op leeftijd. Ik vroeg me af wie dat zou gaan voortzetten. Ik was al getrouwd, maar had het gevoel dat ik misschien een steentje daaraan kon bijdragen.” Het werd voor Steef een zoektocht waarom hij die vraag had. “Die vraag die kwam niet van mijzelf, maar van God. En als iets eenmaal in je hart zit, dan komt dat steeds opnieuw op.”

Henk van Zoelen gaat na zijn wijding als diaken aan de slag in de parochie Maria Sterre der Zee in Den Haag: “Ik ga mij daar als diaken inzetten voor de gemeenschapsopbouw, zodat ik geïnspireerd door het evangelie een netwerk kan creëren, waarin mensen zich welkom, gekend en erkend voelen.”

Steef Lokken: “Ik zie uit naar de wijding. Daarna mag ik mij als diaken inzetten in parochie De Heilige Familie en de parochie H. Nicolaas Pieck en Gezellen, waar mijn vertrouwde kerk in Hellevoetsluis onderdeel van is.”

• Klik op de video boven de tekst en bekijk het verhaal van Steef Lokken en Henk van Zoelen