Algemeen nieuws

Video: Wat is de waarde van je kerk?

Door: Katholiekleven.nl vrijdag 20 december 2019

Sebastiaan Rutten is acoliet in de basiliek in Schiedam. (Foto: Katholiekleven.nl)

Meedoen met de Kerkbalanspeiling kan tot 1 januari

“We willen van kerkleden horen: wat vind jij nou belangrijk aan je kerk?” Anna Kruse is lid van het Kerkbalans campagneteam namens de R.-K. Kerk. Samen met Daan Damsteeg, lid namens de PKN, hoopt ze dat zoveel mogelijk mensen de peiling invullen die Kerkbalans voor 2020 heeft uitgezet. “Waarom heeft de kerk bestaansrecht? En wat maakt de kerk nou zo uniek? Die vraag is goed om te stellen,” zegt Daan Damsteeg. Hij en Anna Kruse vertellen waarom de kerk voor hen waardevol is. En ze nodigen kerkleden uit na te denken over de vraag en de Kerkbalanspeiling in te vullen.

Katholiekleven.nl filmde daarvoor ook in de Liduina basiliek in Schiedam en sprak met acoliet Sebastiaan Rutten en Kerkbalansconsulent Ad Sosef. Die benadrukt dat waarde van de kerk over het gebouw én de gemeenschap gaat: “Denk maar aan wat onlangs gebeurd is in Hoogmade, waar de kerk afgebrand is met als meest dramatische moment het omvallen van de torenspits. Mensen werden geïnterviewd: wat doet het u? En ze vertelden over het gebouw als gezichtsbepalend voor Hoogmade. Maar meer nog vertelden ze dat het de plek was waar ze trouwden, waar de kinderen gedoopt werden, waar de uitvaart van een vader plaatsvond. Dat zijn allemaal momenten die de waarde aangeven van het gebouw en van de gemeenschap.”

De resultaten worden gepresenteerd op 17 januari 2020.