Algemeen nieuws

Video: “Wij zijn de geluksvogels die deze kerk restaureren”

Door: Katholiekleven.nl vrijdag 13 december 2019

Video brengt de passie voor het vak en de liefde voor de kerk in beeld

Het restaureren van een kerk is een zaak van lange adem. Zonder grote toeleg en vele jaren betrokkenheid kom je er niet. Dat laat het verhaal van de Sint Franciscuskerk in Oudewater zien. Een video van Katholiekleven.nl brengt in beeld hoe er minutieus wordt gevoegd, schoongemaakt en geschilderd. Niet zomaar, maar uit passie voor het vak en uit liefde voor de kerk. Daarover vertellen de “geluksvogels” die deze kerk restaureren.

Aan het woord komt onder meer Chiel van Dijk. Hij werd gedoopt in de Sint Franciscuskerk, deed er zijn eerste communie en ontving er het vormsel. Hij trouwde in deze kerk en liet er zijn kinderen dopen. Omdat hij vele jaren in de bouw werkte, is hij nu betrokken bij de onderhoudscommissie en restauratiecommissie van de kerk. Hij vertelt hoe in de loop van de eeuwen het grondwaterpeil zakte, waardoor de palen, waarop de kerk in 1882 werd gebouwd, droog kwamen te staan en begonnen te rotten. De kerk begon te verzakken. Chiel laat zien hoe daardoor de verf van de pilaren springt.

Bekijk de video (de tekst gaat door onder de video).

Grada Nederhof is lid van het bestuur van de Pax Christi parochie waar de kerk onder valt. “Mensen in Oudewater dragen de kerk een warm hart toe”, vertelt zij. “Ze zijn enthousiast over het voortbestaan, de restauratie en alles wat daarmee te maken heeft. Zo’n grote restauratie kan alleen maar plaatsvinden als het gedragen wordt door de gemeenschap. Want er zijn zoveel vrijwilligers bij betrokken, naast de vakmensen die bezig zijn. Daar kun je als parochiebestuur alleen maar heel blij mee zijn. Dat deze mensen de kar willen trekken en dat dit rijksmonument op deze manier in stand kan worden gehouden.”

Een van die mensen is Geer Zijleman. Ze werkt een ochtend in de week ze op het secretariaat van de geloofsgemeenschap Sint Franciscus en was ruim elf jaar lid van de stichting die acties opzette om gelden in te zamelen voor de restauratie. “Ik ben er trots op dat dit gebeurt in onze kerk, dat het mogelijk is gemaakt. Ik ben blij en trots dat ik bij deze geloofsgemeenschap hoor.”