Algemeen nieuws

Voorbeeldartikel actie Kerkbalans januari

Door: Bisdom Rotterdam maandag 10 januari 2022

Foto: Johan Wouters

Artikelen die parochies mogen overnemen en kunnen aanpassen voor de eigen situatie

Om de actie Kerkbalans onder de aandacht te brengen bij parochianen, stelt het bisdom drie voorbeeldartikelen beschikbaar voor parochies. Deze kunnen worden gebruikt in de aanloop naar de actieperiode. Zo kan regelmatig een artikel over Kerkbalans worden gepubliceerd via bijvoorbeeld de parochiewebsite en het parochieblad.

Parochies mogen de artikelen één op één overnemen, deze zijn vrij van auteursrechten. De voorbeeldartikelen zijn zo geschreven dat ze in elke parochie toepasbaar zijn. De teksten kunnen ook worden aangepast voor de eigen situatie. Hoe ‘lokaler’ de tekst is, hoe beter dat is.

Voorbeeldartikel 1: Uw gift is juist nu meer dan welkom
Voorbeeldartikel 2: Samen kerk zijn
Voorbeeldartikel 3: Doet u ook mee?

Doet u ook mee? (3)

In de coronaperiode hebben we gemerkt hoezeer samenzijn van onschatbare waarde is in onze geloofsgemeenschap. Veel parochianen hebben naast de eucharistievieringen de lezingen, het meedoen aan activiteiten en het koffie drinken na de viering écht gemist.

De parochie is niet voor niets een plaats van betekenis met inspirerende vieringen, voor het opsteken van een kaarsje, een luisterend oor en hulp aan onze naaste.

Veel in de kerk wordt kosteloos door vrijwilligers gedaan. Niet omdat zij niets waard zijn; juist omdat zij van onschatbare waarde zijn. Denk aan al het werk op secretariaten, het onderhouden van gebouwen, het openen van kapellen en het verzorgen van de bloemen. Maar om de kerken te verwarmen en ervoor te zorgen dat het dak niet lekt, is geld nodig. Zodat u tijdens de vieringen en activiteiten er warm en droog bijzit.

Helpt u ons daarom onze geloofsgemeenschap in stand te houden? Om de gemiste collectes tijdens de coronaperiode enigszins te compenseren? Om met z’n allen kerk te blijven zijn?

Op zaterdag 15 januari gaat de actieperiode Kerkbalans van start. U kunt dan uw gift storten via rekeningnummer xxxxxx op naam van xxxxx. U kunt ook doneren via de QR-code die bij dit artikel staat afgebeeld. Wilt u nu al een donatie doen, dan kan dat natuurlijk.

Namens het pastoraal team en alle medeparochianen: hartelijk dank!