Algemeen nieuws

Voorbeeldartikel Kerkbalans: Geef vandaag voor de kerk van morgen!

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 14 januari 2021

Foto: Johan Wouters

Een artikel van het Actie Kerkbalans Servicecentrum voor parochies

Op verzoek van parochies in het bisdom biedt het Actie Kerkbalans Servicecentrum een artikel aan voor parochiewebsites en parochiebladen. Het artikel gaat over de start van de actie Kerkbalans in coronatijd op 16 januari. Sommige parochies kiezen vanwege de lockdown voor een ander moment om de actie te houden. De datum waarop de actie in de eigen parochie start kan in het artikel worden toegevoegd.

Steun de actie Kerkbalans: Geef vandaag voor de kerk van morgen

Op zaterdag 16 januari start de actie Kerkbalans. De actie loopt dit jaar van zaterdag 16 januari tot zaterdag 30 januari. Er zijn ook parochies die een later moment kiezen, vanwege de lockdown die de regering in december afkondigde en die op 12 januari werd verlengd. In onze parochie start de actie Kerkbalans op …. [invullen door de parochie].

Vanwege alle maatregelen om het coronavirus tegen te gaan kunnen er al lange tijd slechts 30 mensen bij de vieringen aanwezig zijn. Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar en ook op kerstavond konden er helemaal geen mensen bij de vieringen zijn. Dat heeft in 2020 gevolgen gehad voor de collecte-inkomsten van de parochie. En ook in 2021 hebben we nog te maken met de gevolgen van de coronacrisis.

Ondertussen blijft de parochie het kerkelijk leven op anderhalve meter zo goed mogelijk vormgeven. Helpt u daarbij mee met uw financiële bijdrage via de actie Kerkbalans?

In een bericht aan de parochies hebben de bisschoppen op 13 januari opnieuw hun dankbaarheid uitgesproken voor de inzet van de pastorale teams en de vele vrijwilligers die zich met elkaar inspannen om met alle strenge maatregelen die gelden het parochieleven door te laten gaan. Dit geldt hun inzet voor de vieringen die slechts met allerlei beperkingen kunnen plaatsvinden, maar ook de inzet om digitaal contact te houden en digitaal om te zien naar elkaar. Zo spannen vele parochies zich in om catechese te blijven verzorgen en via de diaconie worden ook tijdens de lockdown mensen waar nodig praktisch en financieel ondersteund.

De bisschoppen hopen dat de gelovigen juist in deze maand rond de actie Kerkbalans de eigen parochie niet alleen in gebed maar ook financieel willen ondersteunen in dit belangrijke werk.

Doet u ook mee met de actie Kerkbalans? Geef vandaag voor de kerk van morgen!