Algemeen nieuws

Vraag-en-antwoord over de AVG en Kerkbalans

Door: Rkkerk.nl maandag 17 februari 2020

Foto: Bisdom Rotterdam

Antwoorden op vragen die parochianen aan parochies stelden

De campagnetijd voor de actie Kerkbalans is voorbij. Sommige parochies hebben naar aanleiding van deze actie vragen gekregen van kerkleden, gerelateerd aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De antwoorden op deze vragen zijn van belang voor alle parochies. Dit zijn de belangrijkste vragen en antwoorden.

1. Mag de actie Kerkbalans nog wel op grond van de AVG?

Ja, de parochie mag haar leden benaderen voor deelname aan Kerkbalans. Is iemand lid van de geloofsgemeenschap dan mag hij of zij benaderd worden voor een bijdrage. De AVG verbiedt dit niet. Bij het organiseren en uitvoeren van de actie Kerkbalans gebruikt de parochie persoonsgegevens uit de R.-K. ledenadministratie van de parochie. De parochie is natuurlijk gehouden om hiermee zorgvuldig om te gaan, zoals de AVG van elke instelling of organisatie vraagt.

2. Welke regels zijn van toepassing op het organiseren van actie Kerkbalans?

De regels van de AVG - over bijvoorbeeld zorgvuldigheid, veiligheid en transparantie - zijn ook van toepassing op de parochie als zij de actie Kerkbalans organiseert. Daarnaast zijn er kerkelijke regels van toepassing zoals het Algemeen Reglement Bescherming Persoonsgegevens Parochies. Dit is een regeling die in heel de Nederlandse R.-K. Kerkprovincie geldt.

3. Gaan de vrijwilligers die bij kerkleden aan de deur komen wel goed om met de gevraagde persoonsgegevens?

Het is belangrijk dat de parochie de vrijwilligers die betrokken zijn bij Kerkbalans informeert over het feit dat zij met persoonsgegevens werken. Vaak ook met financiƫle gegevens. Zoals begrijpelijk is, willen ook de parochianen die benaderd worden voor Kerkbalans, dat hier zorgvuldig mee wordt omgegaan.

Vrijwilligers die helpen bij Kerkbalans mogen de gegevens op de looplijsten of formulieren alleen rechtstreeks delen met de parochieadministratie. Vrijwilligers mogen de formulieren niet thuis laten slingeren of bewaren. Die formulieren moeten ze zorgvuldig verzamelen (en in bijvoorbeeld in een envelop bewaren, niet zichtbaar voor derden) en dan na afloop van de actie Kerkbalans naar het parochiesecretariaat brengen.

4. Wat doet de parochie met het Kerkbalansformulier dat een kerklid opstuurt?

De formulieren worden verwerkt in de financiƫle administratie en daarna gearchiveerd en na zeven jaar vernietigd.

5. Wat gebeurt er als de parochie formulieren of looplijsten kwijtraakt?

Als formulieren of looplijsten waarop persoonsgegevens staan kwijtraken, moeten er passende maatregelen worden getroffen. De parochie moet dan onderzoeken of er sprake is van een datalek. Hiervoor geldt op grond van de AVG en het Algemeen Reglement Bescherming Persoonsgegevens Parochies een vaste procedure. Parochies die willen weten wat ze in dat geval moeten doen, kunnen informatie over datalekken vinden via www.rkkerk.nl/avg.

6. Als iemand zich heeft laten uitschrijven bij de R.-K. Kerk, maar nog wel post krijgt over Kerkbalans, wat kan deze persoon dan het beste doen?

In dat geval is het het beste contact op te nemen met het secretariaat van de betreffende parochie met het verzoek om verwijdering uit de plaatselijke administratie. De parochie kan dan controleren of de uitschrijving wel goed is verwerkt. Het kan zijn dat er iets mis is gegaan bij de uitschrijving. Dan dient de uitschrijving alsnog gebeuren.