Algemeen nieuws

Vronesteyn start studiejaar 2018-2019

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 19 september 2018

5 priesterstudenten en 4 diakenkandidaten voor het bisdom Rotterdam

Op dinsdag 4 september startte Centrum Vronesteyn voor de Priesteropleiding en Diakenopleiding het nieuwe studiejaar met een eucharistieviering in de Eendrachtskapel in Rotterdam. De opening van het studiejaar op deze plek in Rotterdam is op verzoek van de twee aanstaande diakens: Steef Lokken en Henk van Zoelen. Zij worden deze avond opgenomen onder de wijdingskandidaten (‘admissio’). Ze spreken daarvoor de Geloofsbelijdenis en de eed van trouw uit. Op zaterdag 10 november zal Mgr. Van den Hende hen wijden.

Rector Broeders heet alle aanwezigen welkom bij de eucharistieviering. Daarbij zijn echtgenotes van de aanstaande wijdelingen, vertegenwoordigers van stageparochies en de parochies waar Steef en Henk diaken worden. Rector Broeders: “We mogen uitgerust beginnen aan het nieuwe jaar, waarin Vronesteyn 30 jaar bestaat en waarin binnenkort twee diakens worden gewijd. De Geest van God zal ons inspireren en inzicht geven om Jezus Christus te volgen en gemotiveerd ons christen zijn uit te dragen in het Jaar van Gebed.”

Mgr. Van den Hende is hoofdcelebrant. Tijdens de admissio vraagt rector Broeders de kandidaten voor de diakenwijding naar voren te komen. Henk van Zoelen en Steef Lokken treden naar voren en zeggen: “Ja, hier ben ik.” Beiden spreken de Geloofsbelijdenis uit en de eed van trouw. Daarbij beloven ze onder meer gehoorzaamheid aan de paus en de bisschoppen en het leergezag van de Kerk. Ze ondertekenen een exemplaar van de eed van trouw en overhandigen deze aan de bisschop.

Gebed voor zegen over de opleiding en het nieuwe studiejaar en voor roepingen.

In zijn homilie preekt de bisschop vanuit de Schriftlezingen over diakens en priesters als volgelingen van Christus in kracht van de Heilige Geest. De navolging van Christus heeft alles te maken met de kracht van de Heilige Geest, benadrukt de bisschop. Hij wijst daarbij op de wijdingsplechtigheid, waarbij de diakens de handen opgelegd krijgen als teken van de ontvangst van de Heilige Geest. De Geest zal de diakens helpen om in hun dienstwerk op het juiste moment Gods liefde te tonen, de juiste woorden te spreken en de gemeenschap te inspireren met de lange adem van de Geest die zij in de wijding op specifieke wijze mogen ontvangen.

Daarna wordt de eucharistie gevierd. Bij de voorbede wordt onder meer gebeden voor zegen over de opleiding en het nieuwe studiejaar en voor roepingen tot het priesterschap, het diaconaat, het religieuze leven en het huwelijk.

Studiejaar 2018-2019

Bij de start van dit studiejaar is er 1 nieuwe priesterstudent voor het bisdom Rotterdam. In totaal zijn er voor het bisdom Rotterdam 5 priesterstudenten en 4 diakenkandidaten, waaronder de 2 genoemde wijdingskandidaten.

Centrum Vronesteyn is het diocesane Centrum voor priester- en diakenopleiding van het bisdom Rotterdam. Het is tevens het woonhuis van de rector en van priesterstudenten. Het Centrum Vronesteyn heeft geen eigen studieroute. De studenten zijn verbonden met verschillende opleidingsinstellingen.

• 3 priesterstudenten en 2 diakenstudenten, seminarie Bovendonk te Hoeven
  • 2 priesterstudenten te Utrecht
  • 2 diakenstudenten die voorbereiden op de wijding

Zie de agenda voor de diakenwijding van Steef Lokken en Henk van Zoelen