Algemeen nieuws

Wilhelmus Maria Ignatius van den Ende overleden

Door: Bisdom dinsdag 19 december 2017

Op donderdag 14 december 2017 is, voorzien van het H. Sacrament der zieken, overleden de zeereerwaarde heer drs. Wilhelmus Maria Ignatius van den Ende, priester van het bisdom Rotterdam, oud vicaris-generaal, geboren op 2 juni 1925 te Schipluiden en priester gewijd op 19 mei 1951. Wim van den Ende werd na zijn priesterwijding benoemd tot kapelaan in de parochie te Katwijk aan den Rijn (1951). Naast deze functie kreeg hij de opdracht sociologie en economie te gaan studeren aan de Economische Hogeschool te Tilburg. Op 24 juni 1957 slaagde hij daar cum laude voor zijn doctoraal examen.

In juli 1957 werd hij benoemd tot secretaris van het bisdom bij de vicaris-generaal en ten dienste van de kerkenbouw. Als zodanig werd hij in diezelfde maand benoemd tot secretaris van de situeringscommissie van het bisdom Rotterdam en tot eerste secretaris van het Fonds Kerkenbouw van het bisdom Rotterdam. Met ingang van 1 januari 1969 kreeg hij eervol ontslag uit deze functies en werd hij door de bisschop van Rotterdam benoemd tot vicaris-generaal en daarmee tot lid van het Bestuurscollege van het bisdom. Als zodanig was hij speciaal belast met de opbouw en organisatie van het jonge bisdom.

In december 1975 kreeg hij op de meest eervolle wijze ontslag als vicaris-generaal en werd hij benoemd tot pastor van de parochie H. Bernadette te Rijswijk, in januari 1985 aangevuld met het administratorschap van de parochie St. Benedictus te Rijswijk. Op 1 juni 1990 werd hem op zijn verzoek eervol ontslag verleend en tegelijkertijd ook ontslag uit de gewone ambtsbediening van het bisdom Rotterdam. Het administratorschap van de parochie St. Benedictus is hij blijven vervullen tot 1 november 1995.

Naast deze functie vervulde Wim van den Ende nog vele andere taken. Zo was hij lid van de Liturgische Commissie in het bisdom Rotterdam, geestelijk adviseur van de Algemene Katholieke Werkgeversvereniging in de bisdommen Haarlem en Rotterdam, lid van de Stichting R.K. Gymnasium van het R.K. Seminarie te Noordwijkerhout, vertegenwoordiger van het bedrijfsapostolaat en ruimtelijke planning in het College van Hoofden van Dienst en kanunnik van het Kathedraal Kapittel van het bisdom Rotterdam.

Wim van den Ende heeft zich 66 jaar als priester voor de Kerk ingezet, eerst voor het bisdom Haarlem en vanaf 1956 voor het bisdom Rotterdam. Voor zijn inzet is het bisdom hem veel dank verschuldigd. Van den Ende was als vicaris-generaal werkzaam in de kerk van Rotterdam die eind zestiger en begin zeventiger jaren van de vorige eeuw door veel veranderingen heen ging. Met grote inzet heeft hij meegebouwd aan de kerk van het bisdom Rotterdam. Zijn passie voor de Heilige Schrift en de spirituele traditie van de Kerk, kwam tot volle wasdom als pastoor van de Bernadette parochie te Rijswijk. Hij was daar tot ver na zijn emeritaat een geliefd predikant, inleider op vele catechetische bijeenkomsten en een vertrouwd priester.

De eucharistieviering bij gelegenheid van zijn uitvaart wordt gehouden op zaterdag 23 december om 9.30 uur in de Benedictus & Bernadettekerk, Sir Winston Churchilllaan 372 te Rijswijk. Aansluitend is er een informeel samenzijn in de Benedictuszaal van de kerk. De begrafenis zal in besloten kring plaatsvinden op de algemene begraafplaats te Schipluiden.