Algemeen nieuws

Willem van der Meer overleden

Door: Bisdom Rotterdam maandag 22 oktober 2018

Op 19 oktober 2018 is, voorzien van het H. Sacrament der zieken overleden, de zeereerwaarde heer Willem van der Meer, priester van het bisdom Rotterdam, geboren op 27 februari 1948 te Den Haag en priester gewijd op 24 mei 1997.

Na zijn wijding tot diaken op 21 december 1996 werd Willem van der Meer benoemd in de parochie H. Nicolaas te Zoetermeer. Op 24 mei 1997 tot priester gewijd, werd hij per 1 augustus benoemd tot parochie vicaris van de parochies HH. Antonius en Bonifatius en O.L.Vrouw, beide te Dordrecht. Per 1 juli 1999 volgde zijn benoeming tot parochie vicaris van de parochiefederatie Levend Water te Reeuwijk, Boskoop en Waddinxveen. Met ingang van 1 april 2008 werd hij benoemd tot pastoor van de samenwerkende parochies op Goeree-Overflakkee; een benoeming die in het kader van Samenwerking Geboden 2 op 1 januari 2010 werd omgezet in een benoeming als pastoor voor de nieuw gevormde parochie H. Familie, omvattende de geloofsgemeenschappen van Goeree-Overflakkee en de Hoeksche Waard. Van deze taak werd hem op 1 augustus 2017 op eigen verzoek eervol ontslag verleend en daarmee tevens ontslag uit de gewone ambtsbediening van het bisdom Rotterdam.

Pastoor Willem van der Meer heeft zich eenentwintig jaar als priester ingezet voor het bisdom Rotterdam. Voor zijn inzet en betrokkenheid is het bisdom hem dankbaar.

Zijn lichamelijke conditie noopte pastoor Van der Meer ertoe de bisschop in 2017 te vragen om ontheffing van zijn kerkelijke zending. Hij mocht slechts kort van zijn emeritaat en zijn nieuwe woonplek in Den Haag genieten. Desondanks keek pastoor Van der Meer met dankbaarheid terug op de jaren dat hij priester mocht zijn. Bij het ontvangen van de ziekenzalving legde hij met vertrouwen zijn leven in Gods hand. Moge God deze harde werker in de Wijngaard van de Heer nu opnemen in het mysterie van eeuwig leven met Hem.

De eucharistieviering bij gelegenheid van zijn uitvaart wordt gehouden op donderdag 25 oktober 2018 om 13.00 uur in de HH. Antonius en Lodewijkkerk, Leyweg 926, Den Haag. Aansluitend volgt de bijzetting in het priestergraf op de R.-K. Begraafplaats St. Petrus Banden, Kerkhoflaan 10 te Den Haag en is er gelegenheid tot condoleren.