31 mei: wereldwijd gebed voor de bisschoppensynode

Door: Rkkerk.nl dinsdag 16 mei 2023

Foto: Ramon Mangold

Synodesecretariaat vraagt om het proces onder bescherming van Maria te plaatsen

Op 31 mei zal wereldwijd worden gebeden voor de komende bisschoppensynode ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’. In Nederland wordt in meerdere Maria-heiligdommen gebeden. Op woensdag 31 mei viert de Rooms-Katholieke Kerk Maria Visitatie, de gedachtenis aan het bezoek dat Maria, toen zij zwanger was van Jezus, bracht aan haar nicht Elisabeth (Lucas 1, 9-56).

De Nederlandse bisschoppenconferentie maakt naast het eerder gepubliceerde synodegebed, nog een aantal andere gebeden beschikbaar die op 31 mei, tevens afsluiting van de Mariamaand, gebeden kunnen worden.

Op vraag van het synodesecretariaat wordt er gebeden voor het synodeproces en de weg die de Kerk daarin volgt. Ook is gevraagd om het proces onder bescherming van de Heilige Maagd Maria te plaatsen en verder om gebed voor de betrokkenheid van alle geroepenen, zowel leken, priesters, als religieuzen bij het proces.

Op rkkerk.nl is een overzicht geplaatst van de plekken waar in Nederland wordt gebeden. Iedereen is van harte welkom om op die tijden en plaatsen mee te komen bidden, maar thuis de gebeden meebidden kan ook.

Bisschop Van den Hende is op 31 mei in Zegge (bisdom Breda) voor de afsluiting van de meimaand in dit bedevaartsoord. De eucharistieviering daar begint om 19.30 uur.