500 kerkmusici bijeen in Rome

Door: Bisdom maandag 20 maart 2017

In de eerste week van maart vond in Rome een internationaal congres plaats rond muziek en liturgie. Aanleiding was dat precies 50 jaar geleden de instructie Musicam Sacram verscheen, het eerste Romeinse document over kerkmuziek. De Pauselijke raad voor cultuur organiseerde het congres, waar ruim 500 deelnemers uit de gehele wereld aan deelnamen. Vanuit Nederland was Richard Bot, medewerker van Bisdom Rotterdam, present.

Het congres wilde een stimulans geven aan een grondige reflectie op het terrein van muziek, liturgie, theologie en fenomenologie. In negentien lezingen en diverse ronde tafelgesprekken spraken de deelnemers over het muzikaal erfgoed, de urgentie van een gedegen vorming in de verschillende muzikale functies in de liturgie, de kansen en valkuilen bij vertalingen, de plaats en rol van kerkmusici.

Tijdens het congres was er een eucharistieviering in de St. Pieter (koor, Pauselijke muziekinstituut Rome), gezongen vespers en concert in de Sixtijnse kapel en audiëntie bij Paus Franciscus in de Sala Clementina (zie tekst toespraak Paus Franciscus).

Kardinaal Gianfranco Ravasi, president van de Pauselijke raad voor Cultuur gaf in zijn slotwoord aan dit congres te zien als een startpunt. De Pauselijke raad wil in de toekomst vaker dit soort congressen organiseren om in dialoog te treden met de wereld over Muziek en Kerk en fundamentele studie te bevorderen.