‘Aanbidding is de Heer toelaten iets in ons hart te doen’

Door: Bisdom maandag 02 juli 2018

Foto: Ramon Mangold

Bijeenkomst in het Jaar van Gebed over het waarom, wanneer en hoe van eucharistische aanbidding

“Aanbidding is de Heer gezelschap houden. Maar veel meer nog is het de Heer toelaten iets in ons hart te doen”, vertelt Mgr. Van den Hende op zaterdag 30 juni. Vanwege het Jaar van Gebed spreken de bisschop en zuster Maria Nadiya Beznadiynych ssvm deze dag over aanbidding en eucharistie. De informatie- en bezinningsbijeenkomst wil eucharistische aanbidding in de parochies stimuleren. Er is een nieuwe belangstelling voor eucharistische aanbidding, constateert Mgr. Van den Hende: “Als er op veel plaatsen aandacht is voor aanbidding, vanuit een netwerk van plaatsen die zo met elkaar verbonden zijn, is dat bijzonder en belangrijk.”

Zuster Nadiya verwelkomt de ruim veertig deelnemers in de kerk van de H. Antonius van Padua (De Boskant) in Den Haag, waar de zusters sinds oktober 2015 aanwezig zijn en ook aanbidding houden. Mgr. Van den Hende verzorgt een korte inleiding. Hij opent met het gebed van de gebedskaart ‘Blijf in mijn liefde’ die de deelnemers aan het eind van de bijeenkomst mee krijgen voor verdere verspreiding.

“Vanaf de vroegste tijd van de Kerk is er grote eerbied voor het sacrament van de eucharistie”, vertelt de bisschop. “We lezen al in de Handelingen van de Apostelen, dat de leerlingen trouw bleven aan het gebed en het breken van het brood” (Handelingen 2, 42). De bisschop geeft aan dat in de Kerk het gebruik ontstond om de eucharistie te bewaren na afloop van de viering van de eucharistie, om deze aan de zieken te kunnen geven. Dat bracht mensen er uiteindelijk toe buiten de mis bij het sacrament te gaan bidden. Mgr. Van den Hende: “De heilige Alphonsus De’ Liguori heeft meditaties geschreven voor wie bij het sacrament wilde bidden. De eerste meditatie spreekt over de woorden van Jezus zelf: Ik ben met u tot het einde van de wereld (Matteüs 28, 20). De Heer is aanwezig in de eucharistie en is blijvend aanwezig in het heilig Sacrament dat wordt bewaard. Zo is ons aanbidden een antwoord op zijn belofte: Ik ben met u. Ons antwoord is: en ik ben bij U.”

“De eucharistie is het sacrament van de liefde.”

De bisschop en zuster Nadiya spreken over de eucharistie als het sacrament van de liefde. Mgr. Van den Hende: “Zoals de eucharistie de Kerk opbouwt, mag aanbidding het besef doen groeien dat je niet alleen voor de Heer staat, maar met de hele Kerk die bidt en die de Heer wil navolgen in zijn liefde.” Zuster Nadiya: “Als we in de aanwezigheid van God zijn, willen we de naaste liefhebben. Vaak ervaren we de persoonlijke liefde die God voor ieder van ons heeft. De apostel Johannes zegt: Hij heeft ons liefgehad. In het sacrament van de liefde leren we de liefde ervaren, zodat we leren hoe we de liefde door kunnen geven aan de naaste.”

Zuster Nadiya spreekt over het bezoek van Jezus aan Marta en Maria (Lucas 10, 38-42). “Wij willen heel graag dingen doen, net als Marta. Net als zij willen we druk zijn met goede werken. Maar er is slechts één ding nodig: God beminnen. Dat leren we vaak beter als we eerst een tijd bij zijn voeten zitten. Maria laat zien dat tijd voor God maken belangrijk is”, vertelt zuster Nadiya. “Maar van Marta kunnen we ook leren als we aanbidding willen doen in een parochie. Namelijk dat we gastvrij zijn, dingen netjes regelen op de plek waar God zelf ter aanbidding naar ons toe komt.”

Foto: Bisdom Rotterdam

Na de inleidingen is er gelegenheid voor vragen en gesprek over het waarom, wanneer en hoe van eucharistische aanbidding. Aanbidding kan bij het tabernakel, bij een gesloten ciborie die op het altaar staat, of bij uitstelling dat wil zeggen met de hostie zichtbaar in de monstrans. Waar moet je aan denken tijdens de eucharistische aanbidding, vraagt een van de deelnemers. “Het is de uitnodiging om voor de Heer te gaan staan, met al je gedachten en zorgen”, reageert de bisschop. “Je zou misschien je aandacht het liefst als de knop van de netspanning willen omzetten, maar het kan zijn dat je heel vaak terug moet keren naar de stilte. Dan is die herhaalde poging en inspanning uitdrukking van je verlangen dat je graag bij de Heer wil zijn."

"Het is ook niet zo dat je pas met de knop om volledig en goed bij de Heer bent. Wij mogen onze ‘brokkeligheid’ hebben, terwijl God zijn voortdurende aandacht op ons richt. Je zult er bekwaamheid in ontwikkelen. Je bent niet klaar als je eenmaal hebt gezegd: ‘Heer, leer mij bidden.’ Nee, je moet het leren. Je kunt naar de hostie kijken. Of een stuk uit de Schrift lezen. En bij je hart beginnen: je binnenkamer (cf Matteüs 6, 6). Kijk vanuit het huis van je hart naar het sacrament en nodig de Heer, die bij jou verblijf wil nemen, bij je uit. Zoek het niet te ver van je af.”

In de kerk houden de deelnemers een moment van aanbidding. Daarna vieren ze samen de eucharistie. De bijeenkomst wordt afgesloten met een lunch.

Meer weten over aanbidding?