Back to church: Kerkproeverij

Door: Bisdom woensdag 21 juni 2017

Foto: Ramon Mangold

'Back to church: Kerkproeverij' is een project om mensen uit te nodigen weer mee te gaan naar de kerk

De Raad van Kerken introduceert samen met andere kerken en gemeenschappen in Nederland het project ‘Kerkproeverij’, naar het succesvolle Britse voorbeeld ‘Back to church’, waarbij kerkleden hun familie, buren, vrienden of bekenden uitnodigen om weer mee te gaan naar de kerk. Ook de Rooms-Katholieke Bisschoppenconferentie wil in het actieweekend van 9 en 10 september mensen graag opnieuw verwelkomen in de kerk en zij nodigt allereerst de parochies van harte uit deel te nemen aan dit project.

In samenspraak met Mgr. Van den Hende, als voorzitter van de Nederlandse Bisschoppenconferentie, wordt er voor de Kerkproeverij een boekje voorbereid dat bedoeld is om de genodigden basale informatie te bieden over het rooms-katholieke geloof. Dit boekje wordt geproduceerd door uitgeverij Adveniat, en kan op zondag 10 september aan de genodigden worden uitgedeeld. De Nederlandse Bisschoppen staan positief tegenover het project Back to church en hopen dat dit veel mensen een kans biedt om de kennismaking met de Kerk en het geloof te hernieuwen.

Zeven praktische tips voor parochies:

Bedenker van Back to Church, de Anglicaan Michael Harvey, was 21 april in Nederland om deelnemende kerken te inspireren en zijn ervaringen van de afgelopen jaren te delen. Hij heeft een aantal praktische tips voor pastorale teams om het project Kerkproeverij (Back to church) bij  kerkleden te introduceren:

1. Kies een moment, bijvoorbeeld na afloop van een viering, om de kerkleden te informeren over het project en nodig ze uit om hier actief aan mee te doen.
  2. Vraag aan de leden of ze iemand kennen die ze uit zouden kunnen nodigen. Geef hen enige tijd om erover na te denken en zich open te stellen voor een naam die God hen te binnen brengt. De ervaring leert dat zeven van de tien mensen iemand kennen.
  3. Vraag vervolgens of ze de initialen van de mogelijke gast op een briefje willen schrijven en met degenen naast zich te delen dat ze ‘Gods roep om iemand uit te nodigen’ hebben gehoord.
  4. Laat de briefjes naar voren brengen en bijvoorbeeld aan een kruis of op een prikbord bevestigen, om zo zichtbaar te maken dat het in wezen God is die al deze mensen roept.
  5. Moedig de leden vervolgens aan gehoor te geven aan de Geest van God zodat ze die persoon die ze in gedachten kregen, ook daadwerkelijk uitnodigen.
  6. Neem een volgende keer ook een moment de tijd om op de uitnodigingen terug te komen en laat enkele mensen vertellen hoe het is verlopen met hun uitnodiging, dit om mogelijke teleurstellingen te delen maar elkaar ook te bemoedigen met de positieve reacties.
  7. Geef zelf het goede voorbeeld en nodig ook iemand uit!