Back to Church: Kerkproeverij

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 14 september 2018

Foto: Peter van Mulken

Een ander uitnodigen om mee te gaan naar de kerk

In het weekend van 15 en 16 september doen meerdere parochies in het bisdom Rotterdam mee met 'Back to Church: Kerkproeverij'. Parochianen nodigen mensen uit die niet of niet meer in de kerk komen om mee te gaan naar de viering. Het werkt drempelverlagend om zo kennis te maken met de parochie en geloofsgemeenschap. Daarnaast stelt het naar buiten treden van parochianen ook een vraag naar binnen: hoe verwelkomen we nieuwkomers in de geloofsgemeenschap?

“We geloven in het initiatief van de Kerkproeverij en grijpen het aan om parochianen bewust te maken van de missionaire zending die we hebben als christenen, om ons geloof te delen met anderen”, zegt Iwan Osseweijer, diaken in de Parochie H. Willibrordus. “Als iemand een nieuwe auto heeft of een mooie vakantie, zet hij het op Facebook en laat het zien aan anderen. Bij geloof is dat anders, we willen het niet opdringen. Maar ook je geloof mag je best delen met anderen, datgene wat je inspireert, wat je drijfveren zijn.”

In de aanloop naar de Kerkproeverij roept de diaken parochianen op om zich gastvrij op te stellen: “Dus niet als er gasten in de kerk komen, zeggen: ‘Daar zit al iemand.’ Parochianen moeten erom lachen als ik dat zeg, maar het gebeurt echt.” Om gasten welkom te heten zijn onder meer kaders opgenomen in het liturgieboekje met uitleg. Zo begrijpen gasten wat er gebeurt tijdens de viering en voelen ze zich geen buitenstaander. “In die kaders leggen we bijvoorbeeld uit waarom we een kruisteken maken, wie er binnen komen, en waarom we gaan staan bij het evangelie." En met een knipoog: "Dat is overigens ook leuk voor parochianen die al 120 jaar komen.”

Naast het verspreiden van een uitnodigingskaart en een Facebookactie, bidden de geloofsgemeenschappen in de parochie voor het initiatief. Iwan Osseweijer: “We hebben een gebedsintentie waarvoor we iedere dag in de mis of gebedsviering bidden. Dat mensen de kracht krijgen om iemand mee te vragen. En als iemand meekomt naar de kerk, dat hij ook geraakt mag worden door wat we daar vieren.”

“We hopen met de Kerkproeverij een mentaliteitsomslag te maken in de geloofsgemeenschappen. Dat parochianen zich realiseren dat niet alleen de priester, diaken en bisschop de Kerk zijn en het evangelie moeten verkondigen, maar dat iedere parochiaan de Kerk is. Die verantwoordelijkheid betekent dat je ook buiten het kerkgebouw over je geloof praat. Ieder op z’n eigen manier. Niet iedereen zal de straat opgaan met een Bijbel in de hand. Maar je kunt bijvoorbeeld ook op een verjaardag over je geloof praten met anderen. Het is een verantwoordelijkheid van ons allemaal.”

Dat er bijvoorbeeld een maand lang bij de koffie na de viering met elkaar gesproken wordt de uitnodiging, is ook een succes van Kerkproeverij.

In Den Haag is Ineke Giezeman organisator van 'Back to Church: Kerkproeverij' in de Pastoor van Ars-kerk van de Parochie De Vier Evangelisten. Haar parochie doet dit jaar voor de tweede keer mee met de Kerkproeverij. “We hebben parochianen een flyer meegegeven om uit te delen en we flyeren in de directe omgeving van de kerk.” De wijk rond de Pastoor van Ars-kerk is sterk vergrijsd. Daar wil de organisatie op inspelen: “We verzorgen op een aantal momenten in het jaar een lunch na de viering. Met Allerzielen bijvoorbeeld is dat een groot succes. Na de viering van de Kerkproeverij bieden we dit jaar ook een lunch aan.”

De kracht van het persoonlijk uitnodigen is herkenbaar voor Giezeman: “In het verleden heb ik een tweetal vriendinnen uitgenodigd om mee te gaan naar de kerk. Die gaven daarna zelf bij mij aan wanneer ze weer een keer mee wilden, bijvoorbeeld naar de kerstnacht.” Of de Kerkproeverij zijn vruchten zal afwerpen, is voor haar nog een vraag: “Vorig jaar had het in het mededelingenblad gestaan en was er geen zichtbare respons. Dit jaar hebben we toevallig drie dopelingen vanuit de hele parochie die in onze kerk het doopsel ontvangen. Zij brengen ook familie mee.”

Diaken Ossewijer: “We kijken graag naar het aantal extra mensen dat naar de kerk komt en denken misschien: ‘Was het wel succesvol? Zo veel extra mensen waren er niet.’ Maar dat is niet waar je het succes aan moet afmeten. Dat er bijvoorbeeld een maand lang bij de koffie na de viering met elkaar gesproken wordt over iemand uitnodigen is ook een succes van de Kerkproeverij. Dat we actief nadenken en aan de slag gaan met het delen van ons geloof. Daar zit groei. Ook als je het niet één-twee-drie in de aantallen van kerkbezoek terug ziet.”

‘Back to Church: Kerkproeverij’ is een initiatief vanuit de Raad van Kerken Nederland. Het is overgenomen van de Anglicaanse Kerk waar het ontstond als Back to Church, om de bredere groep mensen rondom kerkgangers te bereiken en uit te nodigen (terug) te komen naar de kerk.

• In deze video hieronder spreekt vicaris Arjen Bultsma over 'Back to Church: Kerkproeverij'. Hij is kernteamlid en vertegenwoordiger vanuit de Katholieke Kerk voor 'Back to Church: Kerkproeverij' in Nederland.