Bedevaarten naar Kevelaer schrijven geschiedenis

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 03 september 2019

Foto: Bisdom Rotterdam

Mgr. Van den Hende over de bedevaart: ‘Wij maken dit moment geschiedenis door het geloof met ons hart te beamen en het met vertrouwen door te geven’

In augustus en september is er druk gepelgrimeerd vanuit het bisdom Rotterdam naar Kevelaer. Er waren bijzondere jubileumbedevaarten. De Haagse bedevaart vierde een 125-jarig jubileum. De Westlandse bedevaart een 200-jarig jubileum. Ondertussen werd er ook vanuit het Groene Hart een bedevaart naar Kevelaer gehouden. Mgr. Van den Hende vergezelde de pelgrims tijdens hun bedevaart.

Van 8 tot 10 augustus nam de bisschop deel aan de Haagse bedevaart. Op zaterdag 31 augustus was de bisschop hoofdcelebrant in de basiliek in de eucharistieviering van de Westlandse bedevaart. Dinsdag 3 september maakte de bisschop een deel van het programma van het Groene Hart mee. De bedevaartgangers laten telkens de bedevaartkaars die ze mee hebben gebracht achter in de Kaarsenkapel in Kevelaer.

De Westlandse bedevaart spant de kroon met 200 jaar bedevaarten, hoewel het geen ononderbroken traditie is. Nico Stijger is secretaris. Hij vertelt: “In 2011 zijn we weer begonnen met het organiseren van bedevaarten. Eerst zijn we met driehonderd pelgrims naar Lourdes gegaan. Het pastoraal team was daarna zo enthousiast dat we structureel bedevaarten zijn gaan organiseren. Sinds 2013 gaan we jaarlijks naar Kevelaer. Officieel heeft er van 1819 tot 1969 een Broederschap Kevelaer bestaan. We treden in hun voetsporen en proberen het voort te zetten als een soort ‘Broederschap 2.0’ en hopen dat veel mensen mee op reis gaan.”

De pelgrims van de Westlandse Bedevaarten in de Kaarsenkapel in Kevelaer. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Hans Klein Breteler is sinds twee jaar voorzitter van de Westlandse Bedevaarten. Hij is blij dat zich voor deze jubileumbedevaart 150 deelnemers hebben aangemeld, maar wil ook verder kijken dan deze driedaagse. “We geloven dat deze bedevaart een succes is, maar dat woord willen we eigenlijk pas in de mond nemen als we er ook in slagen meer jongere generaties te trekken. Deze bedevaart naar Kevelaer is voor veel mensen heel belangrijk. Dat merk je doordat mensen vaak elk jaar meegaan en je merkt het aan de gesprekken over de moeilijkheden waar mensen in hun leven mee te maken hebben.”

“Het is belangrijk dat we bedevaarten op de kaart zetten”, vindt ook Nico Stijger. “Het is een verlengde van ons geloof in de parochie. Het is niet zomaar een reis. We zorgen voor inhoud en daarom is er altijd iemand bij van het pastoraal team. Wat ik er zelf aan beleef? Mijn bijdrage is om dienstbaar te zijn. En blijkbaar doen we iets goed, want mensen gaan graag mee. Je ziet mensen opbloeien tijdens de bedevaart. Omdat het niet meer gewoon is, is het des te belangrijker geworden. We bezorgen mensen weer een bedevaart, zoals ze dat vroeger meegekregen hebben. Het is prachtig dat we dit mogen doen en we zien ook dat er steeds meer mensen zijn die mee willen helpen.”

Voorzitter van de Westlandse Bedevaarten, de heer Hans Klein Breteler. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Voorzitter Hans Klein Breteler onderstreept het belang van de bedevaart voor de individuele pelgrim en voor de maatschappij: “We leven in een geseculariseerde samenleving. Het is belangrijk jongere generaties bij te brengen dat er meer is dan het wereldse waar we allemaal druk mee zijn. Daar moet je wat voor over hebben. En ik geloof dat de samenleving verbetert als je daar gevoelig voor bent. Je ziet het hier ook aan de mantelzorg die de pelgrims elkaar onderling geven.”

En hoe beleeft hij de bedevaart zelf? “In mijn dagelijkse leven word ik opgeslokt door activiteiten en neem ik niet zoveel tijd om na te denken over zaken. Ik kom hier tot mezelf. Dus dat is mijn persoonlijke ervaring als pelgrim. En het is ook goed om met de bedevaart een intense ervaring met de Kerk te hebben. Wat ook een rol speelt, is dat ik vanuit mijn betrokkenheid bij de REA van het bisdom (Raad voor Economische Aangelegenheden) mee nadenk over kerkelijke krimp, terwijl je hier de gemeenschap ziet die er nog is. Ik heb in een gesprek de bisschop daar wel eens over horen zeggen dat er meer periodes zijn geweest dat de Kerk kleiner was, maar dat je dat niet over je heen moet laten gaan en er iets aan moet doen.”

De Westlandse pelgrims maken een groepsfoto voor de basiliek van Kevelaer. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Die boodschap heeft de bisschop deze dag ook voor de bedevaartgangers. “Van de eerste bedevaartgangers van tweehonderd jaar geleden is niemand er nu bij en over honderd jaar zal er niemand van ons bij zijn”, preekt de bisschop in zijn homilie. “Maar wij maken dit moment geschiedenis door het geloof met ons hart te beamen en het met vertrouwen door te geven. Het lijkt misschien geen succes te hebben, maar we weten niet wat er in het hart van anderen gebeurt, zoals ze dat ook niet van ons weten. Maria bewaarde alles in haar hart en bracht het naar God. Mogen wij dat ook doen in onze parochies. Help ons, Heer, om dichtbij U te blijven en anderen dichtbij U te brengen en Maria, bidt met ons mee dat we dat waar mogen maken in de kracht van de Heilige Geest.”

Klik op de foto voor een vergroting en blader door de slider voor meer foto’s.