Bidden om vrede in de Veertigdagentijd

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 17 maart 2023

(Foto: Bisdom Rotterdam)

Eucharistieviering en gebed voor de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne en voor vrede

Op vrijdag 17 maart vierde bisschop Van den Hende de eucharistie met gelovigen in de Eendrachtskapel met als speciale intentie vrede in Oekraïne. Gebeden werd voor de slachtoffers van de oorlog. Deze gebedsintenties stonden ook centraal in de eucharistische aanbidding die voorafgaand aan de mis plaatsvond.

Op deze vrijdag werd in alle Nederlandse bisdommen de mis opgedragen en gebeden voor de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne en voor de vrede. Dit is onderdeel van een gebedsestafette van de CCEE, de Europese bisschoppenconferenties. Van de CCEE maken in totaal 39 bisschoppenconferenties deel uit.

Met betrekking tot de eucharistische aanbidding in de Eendrachtskapel zegt de bisschop: “In de nabijheid van de Heer en het Sacrament mogen wij overtuigd zijn van zijn oneindige liefde. In het licht van de liefde van Christus kan ons verlangen naar vrede groeien en naarmate ons verlangen naar vrede groeiende is, wordt ons gebed voor de vrede ook meer intens.”

Zegen met het Allerheiligste aan het eind van de eucharistische aanbidding. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Bisschop Van den Hende verbindt het gebed voor de vrede in de Eendrachtskapel ook met de Stille Omgang in Amsterdam. “Het thema is daar verbonden met de eucharistie en het getuigenis van Titus Brandsma. De nabijheid van Jezus in de moeilijkste momenten van Titus’ leven zorgden ervoor dat zijn verlangen naar rechtvaardigheid en vrede ongebroken is gebleven.”

De bisschop neemt samen met pelgrims deel aan de Stille Omgang die van zaterdag 18 op zondag 19 maart plaatsvindt in Amsterdam. Het thema is: “Levend brood voor onderweg, in stilte getuigen”. De bisschop reist mee in de bus van Rotterdam naar Amsterdam en zal om 21.00 uur in de Obrechtkerk (Kerk van Onze-Lieve-Vrouw van de Allerheiligste Rozenkrans) hoofdcelebrant zijn in de eucharistieviering. In de Eendrachtskapel is op de tabernakeldeur in het hoogaltaar een afbeelding aangebracht van het mirakel van Amsterdam, dat centraal staat bij de Stille Omgang.

Wie in de Veertigdagentijd mee wil bidden voor de vrede kan gebruik maken van het gebed in het artikel: Bisschoppen in Europa bidden opnieuw om een einde aan de oorlog (bericht d.d. 28 februari 2023). Ook in 2022 werd op initiatief van de CCEE een Europese gebedsestafette in de Veertigdagentijd gehouden vanwege de oorlog in Oekraïne. Daarna was er een internationale gebedsdag op 14 september 2022 (Feest van Kruisverheffing).

Afbeelding van het mirakel van Amsterdam op de tabernakeldeur in het hoogaltaar. (Foto: Bisdom Rotterdam)