Binnenkort: 30 jaar Centrum Vronesteyn voor de Priesteropleiding en de Diakenopleiding

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 14 september 2018

Foto: Johan Wouters

Vronesteyn viert het lustrum op 1 oktober tijdens de dies en met een Bisdom Magazine

Dit jaar bestaat Centrum Vronesteyn voor de Priesteropleiding en de Diakenopleiding dertig jaar (1988-2018). De staf van Vronesteyn biedt bij deze gelegenheid een bijzonder Magazine aan, dat verschijnt in het diocesane Jaar van Gebed. Het wordt gepresenteerd op 1 oktober tijdens de diesviering van Vronesteyn. Het blad wordt verzonden aan donateurs van Vronesteyn en in de loop van oktober verspreid in de parochies in het bisdom.

In het openingsartikel ‘Herders naar Gods hart’ verwijst Mgr. Van den Hende naar het beeld van de goede Herder in de hal van Vronesteyn. Dat beeld staat daar niet zonder reden. “Het komt er namelijk op aan dat diaken- en priesterstudenten tijdens hun opleiding van harte bereid zijn zich te laten vormen door het woord en het voorbeeld van de Heer”, schrijft de bisschop. “Kijkend naar het beeld van de goede Herder, is het essentieel dat een student zich in geweten de vraag stelt: kan ik als priester een herder zijn naar Gods hart? En kan ik een diaken zijn overeenkomstig Gods liefde?”

Met het oog op een evenwichtige opleiding en vorming van priesters en diakens worden vier dimensies onderscheiden: de vorming als persoon, de spirituele vorming, de intellectuele vorming en de pastorale vorming.

“Houd je van God? Houd je van de Kerk? En houd je van mensen? Als je daar ‘ja’ op kunt antwoorden, kunnen we verder uitdiepen wat die roeping voor jou betekent.”

“De geloofsgemeenschap is een gemeenschap van geroepenen”, benadrukt Rector Broeders. “Een roeping van een priester of diaken staat niet los van de gemeenschap. Spreken met anderen over je roeping is onmisbaar. Dit blad nodigt daartoe uit.” In het blad vertelt de rector over het verlangen naar de ontmoeting met Christus, naar het priesterschap of diaconaat en het verlangen om het evangelie naar mensen te brengen. “Ik noem het ook wel ‘drie keer houden van’: Houd je van God? Houd je van de Kerk? En houd je van mensen? Als je op die drie vragen ‘ja’ kunt antwoorden, kunnen we verder uitdiepen wat die roeping voor jou betekent.”

De vorming van priesters en diakens is een verantwoordelijke taak, die met deskundigheid en betrokkenheid ter hand wordt genomen door de staf van Centrum Vronesteyn. Velen in het bisdom bidden voor de opleiding, de studenten en de staf, en geven ook een financiële bijdrage.

• De diesviering op 1 oktober start met een eucharistieviering om 16.30 uur in de Sint Martinuskerk, Oosteinde 56 in Voorburg. Daarna wordt de dieslezing uitgesproken.

Steun Vronesteyn bij het 30-jarig bestaan met een gift via: IBAN NL29 INGB 0000 3656 73 t.n.v. Centrum Vronesteyn. U kunt uw gift ook veilig en vertrouwd overmaken via onderstaand formulier.

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: