Bisdom maakt gebedskaart vanwege het Jaar van Gebed

Door: Bisdom dinsdag 13 februari 2018

Christus Koning, HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal. (Foto: Peter van Mulken)

Bidden in het Jaar van Gebed

Vanwege het Jaar van Gebed wordt vanaf Aswoensdag een gebedskaart verspreid in het bisdom Rotterdam. Het gebed is zo opgesteld dat het heel goed samen gebeden kan worden. Eén of meer personen kunnen voorbidden en anderen antwoorden. Het gebed is daarmee bij uitstek geschikt voor de opening van inhoudelijke bijeenkomsten die parochies in het Jaar van Gebed organiseren, voor vergaderingen en andere bijeenkomsten die worden geopend met gebed.

De gebedskaarten worden vanaf Aswoensdag tot en met de chrismamis (14 februari - 28 maart) vanuit het bisdom aangereikt via de pastoors, of andere leden van de pastorale teams en parochiebestuurders. Uiterlijk bij de chrismamis zullen alle gebedskaarten verspreid zijn.

“Ik ben ervan overtuigd dat de Kerk als netwerk van liefde alleen kans van slagen heeft, wanneer wij volharden in gebed”, schrijft Mgr. Van den Hende in een korte toelichting ‘Bidden in het Jaar van Gebed’. “Ik hoop en bid daarom, dat u van harte zult meedoen aan ons diocesane Jaar van Gebed en dat u ook zelf andere mensen durft uit te nodigen om mee te bidden.”

Op de kaart is de schildering van Christus Koning afgebeeld uit de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal. Na een restauratie van de absis was deze voor het eerst weer te zien met Kerstmis. Het gebed verwijst naar momenten waarop Jezus zelf bad, vanaf het moment dat Hij in de woestijn verbleef en de duivel Hem wilde bekoren, tot zijn sterven aan het kruis en daarna zijn hemelvaart. En het vraagt: “Heer, help ons om trouw te blijven aan het gebed.” (Lucas 18, 1-8/Romeinen 8, 26).

De gebedskaart kan als pdf worden gedownload en zo ook worden geprint.