Bisdom maakt Kerkbalans poster voor social media

Door: Bisdom vrijdag 12 januari 2018

Patroonheilige Laurentius beheerde het geld van de kerk

Het bisdom Rotterdam maakte een Kerkbalans poster voor social media. Hierop is een foto van de heilige diaken Laurentius geplaatst en een korte tekst. Op kerkbalans.nl kan iedereen een social media poster maken en met een eigen foto vragen om een gift voor de kerk.

Het bisdom gebruikte de foto van de heilige Laurentius. Hij is de patroonheilige van het bisdom Rotterdam. Laurentius was de ‘eerste’ onder de diakens van Rome, waarbij hij de schatten, de gelden, van het bisdom beheerde. Op het Laurentiusraam rechts in de kathedraal in Rotterdam is afgebeeld hoe de bisschop (paus) Sixtus aan Laurentius een geldbuidel overhandigt, als teken van het geld van de gemeenschap van Rome, dat hij beheerde.

Op de rechterkant van het raam is te zien dat de paus hem de kelk aanreikt. Laurentius als diaken beheert het geld en dient aan de tafel van de Heer.

In de Bijbel wordt enkele malen geschreven over het werk van diakens. In Handelingen 6, 1-6 wordt gesproken over “de zorg voor de ondersteuning”, meer letterlijk “de dienst van de tafels”, en dat zeven diakens door de apostelen worden aangesteld.

De eucharistie leidt tot naastenliefde en is niet volledig zonder liefdewerken. De diaken leert in de eucharistie wat de liefde van Christus is en mag dit delen met de armen en de weduwen en de wezen.

Laurentiusraam in de kathedraal in Rotterdam. Links overhandigt paus Sixtus aan Laurentius een geldbuidel en rechts de kelk. (Foto: Peter van Mulken)