Bisschop bezoekt diocesane zomerkampen

Door: Bisdom donderdag 20 juli 2017
De deelnemers van het kinderkamp in Amerongen hebben het prima naar hun zin.

Op dinsdag 18 juli en woensdag 19 juli bezoekt Mgr. Van den Hende de zomerkampen die vrijwilligers in het bisdom enthousiast organiseren. Het jongerenkamp is in Roosendaal, het kinderkamp in Amerongen, het tienerkamp in Lisse. De vrijwilligers en de deelnemers maken er een week lang samen een feest van met spel, sport, samen bidden en catechese.

Bij aankomst van de bisschop in Roosendaal zijn de jongeren op 18 juli in groepjes met elkaar in gesprek. Tijdens het avondeten en daarna ontmoet de bisschop verschillende deelnemers en leidinggevenden van het kamp. Het bezoek wordt afgesloten met een eucharistieviering, waarbij een aantal jongeren de antwoordpsalm bidt en de voorbede verzorgt. In het kamp in Lisse hebben de tieners vragen verzameld om aan de bisschop te stellen. De vragen zijn op briefjes geschreven en in een hoed gedaan. Eén voor één worden vragen uit de hoed gehaald en beantwoord. Zo ontstaat tussen de eucharistieviering en het avondeten een mooi gesprek van de bisschop en de jongeren over de taken van een bisschop, over de vraag waarom je priester wilt worden, over het eigene van het ambt van priester en diaken et cetera.

'Handen uit de mouwen': iets goeds doen voor een ander naar het woord en voorbeeld van Jezus.

Het thema van de diocesane zomerkampen is ‘Handen uit de mouwen’. De werken van barmhartigheid staan centraal: iets goeds doen voor een ander naar het woord en voorbeeld van Jezus. Een week lang maken de deelnemers een actief programma mee rond de werken van barmhartigheid. Elk zomerkamp werkt dit uit toegesneden op de leeftijd van de deelnemers. Bij het kinderkamp is het eerste werk van barmhartigheid waarmee de kinderen kennis maken op dag één: de zorg voor de schepping.

“In het heilig jaar van de barmhartigheid stelde paus Franciscus voor dit werk toe te voegen aan de klassieke werken van barmhartigheid”, legt diakenstudent Steef Lokken uit. “We hebben het scheppingsverhaal gelezen uit Genesis en dat verbonden aan het thema ‘met liefde gemaakt’. De kampleiding heeft er een beroep aan verbonden om het concreet te maken voor de kinderen. Op dag één was dat de bouwvakker. Bouwvakkers maken dingen met liefde voor hun werk.” Op de dag dat de bisschop de kinderen bezoekt loopt de kampleiding rond met koksmuts of kookschort. Het is de vierde dag, die in het teken staat van samen delen en de hongerigen eten geven.

De kampleiding legt een spel uit.

Naast het thema en sport- en spelactiviteiten zijn er momenten van bezinning in de dagopening en dagsluiting. De bisschop viert de eucharistie met de jongeren en de kinderen in de open lucht. De tieners vieren vanwege het driegende weer op woensdag 19 juli de mis in de parochiekerk van Lisse. Bij de kinderen preekt de bisschop: “Het is heel bijzonder om de mis buiten te vieren, terwijl de vogels zingen. We zijn buiten in de schepping.” Het thema van de viering is: luister naar de stem van God. Vanuit de lezingen (Exodus 3, 1-6.9-12; Matteüs 11, 25-27) vertelt de bisschop over Mozes die door God bij zijn naam werd geroepen om de Israëlieten uit Egypte te leiden. “Mozes zegt: hier ben ik. En God gaf hem een opdracht om het volk uit de slavernij uit Egypte te leiden, waar ze ongelukkig waren. Mozes ontdekt: als God een vraag stelt om iets in zijn naam te doen, dan geeft Hij ook de kracht om het te kunnen.”

In een kort heen en weer vertellen de kinderen wat ze weten over barmhartigheid: iemand onderdak geven, iets goed maken, iemand eten geven, naakten kleden. “Barmhartigheid betekent, dat je je hart laat spreken en het goede wil doen voor alle mensen in Jezus’ Naam. Het betekent dat je de liefde van God wil delen”, vertelt de bisschop. “En net als bij Mozes, waar de mensen mopperden terwijl hij ze uit de ellende van Egypte door de woestijn leidde, zijn mensen niet altijd dankbaar”, vervolgt de bisschop. “Als jullie goede dingen doen voor andere mensen, is dat niet altijd makkelijk. Maar God helpt je om het goede te blijven doen. Ook al krijg je niet meteen een medaille en een plek in de krant.”

“God kijkt naar je hart, zegt Jezus. Je mag erop vertrouwen dat Hij er altijd voor je is. En je hebt allemaal wel een talent gekregen dat je kunt gebruiken voor het rijk van God. We moeten de goede werken van Jezus niet loslaten en onze talenten blijven inzetten. Wat kun jij doen voor een ander? Wanneer kun je een verschil maken in liefde? Vanuit de liefde van God en met de hulp van zijn genade.”

Eucharistieviering met de bisschop in de open lucht.

Parochiële Caritas Instellingen maken de deelname van kinderen mee mogelijk. De Diocesane Caritas Instelling maakt dit jaar in het bijzonder de uitstap van het kinderkamp naar de dierentuin mogelijk. De uitstap is een groot succes.

Help ook mee met uw bijdrage aan de zomerkampen van het bisdom!

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: