Bisschop in chrismamis: “We kunnen niet afwachten tot de pandemie voorbij is”

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 01 april 2021

Bisschop Van den Hende preekte in de chrismaviering over de toekomst van de Kerk na de coronapandemie

“Ik hoop dat het paasfeest voor ons een nieuw begin is. Dat we ook in deze tijd van pandemie niet rustig afwachten of somber worden, maar zeggen: ons hart moet blijven kloppen voor het evangelie, we moeten blijven bidden, de sacramenten blijven vieren waarin de Heer ons aanraakt en bezielt.” Op woensdag 31 maart preekte bisschop Van den Hende in de chrismamis over de toekomst van de Kerk na de coronapandemie. Hij sprak over de zorg voor onze gezondheid naar lichaam en geest en over de liefde van Christus.

“We zijn veel bezig met onze gezondheid. En ook veel mensen in de zorg maken overuren, zijn zeer vermoeid, maar ze gaan door op de weg die ze ook vaak als hun roeping beschouwen. Maar naast de zorg voor onze gezondheid is het ook belangrijk om als christen zorg te houden voor je ziel. Het gaat immers niet alleen om onze lichamelijke conditie, niet alleen of we kunnen ademen en vrijuit kunnen bewegen. Maar het gaat er ook om dat wij de weg van Jezus blijven gaan die is mens geworden, die alles in ons leven wil vernieuwen en verdiepen.” Daarnaast benadrukt de bisschop de aandacht voor de liefde van Christus: “Het is duidelijk dat de pandemie niet de liefde stop zet.”

Bereiding van het chrisma. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Vanwege de coronapandemie werd de chrismamis vorig jaar van de Goede Week verplaatst naar september. Nu kon de viering wel doorgaan, met een klein aantal mensen en een livestream. “Ik ben dankbaar dat deze techniek mogelijk is. Tegelijkertijd kunnen we niet zeggen: we doen alles via livestream en de kerken blijven dicht, we doen alles achter gesloten deuren en de mensen kunnen altijd nog zelf bidden en de geestelijke communie ontvangen”, preekt de bisschop. “Wij mogen vandaag de chrismamis vieren, omdat we niet de deuren kunnen sluiten en afwachten tot de pandemie voorbij is. Want zoals de Heer volgens zijn gewoonte naar de synagoge gaat, zoals we in het evangelie hoorden, hoort het bij onze gewoonte als christenen om steeds opnieuw onze gezindheid te laten voeden door het Woord van God, door open te staan voor zijn blijde boodschap en vooral ook de sacramenten te vieren, waarin de Heer ons aanraakt en nabij komt, waarin de Heer ons met zijn Geest troost, geneest en bevestigt.”

“Soms wordt wel gezegd: na de pandemie, wat blijft er dan over? Dat is eigenlijk een passieve vraag. We zouden die vraag mogen omdraaien”, aldus de bisschop. “Laten we niet zeggen: wat blijft er straks van ons over, hoeveel doen er dan nog mee in Gods Kerk? Maar laten we met zorg voor onze binnenkant, onze ziel, en zorg voor de voortgaande opdracht van de liefde op de eerste plaats ons eigen geloof en engagement levend houden als een goede gewoonte die we niet loslaten. En moge dat ook anderen bewegen en bemoedigen om na coronatijd niet te zeggen: het is klaar. Maar te zeggen: we mogen opnieuw met de Heer een stap zetten in de goede richting. Hij die ons verlost heeft, gaat met ons mee. Hij die ons voorgaat op de weg naar eeuwig leven is nu al onze toekomst. Heb zorg voor je ziel en houd de liefde gaande. Als ons dat in Jezus’ Naam lukt, dan haken we niet af, maar zijn misschien nog meer dan voorheen vurige navolgers van zijn evangelie.”

De chrismamis werd uitgezonden als livestream op het YouTube-kanaal van het bisdom. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Vanwege het maximale aantal van dertig deelnemers waren voor deze chrismamis uitgenodigd de leden van het Kathedraal Kapittel en de Priesterraad, de Bisdomstaf, recent gewijde priesters en studenten en staf van Vronesteyn. De lectoren kwamen vanuit de Engelstalige geloofsgemeenschap van de Eendrachtskapel en vanuit de Spaanstalige parochie La Sagrada Familia. Zij werden aan het begin van de viering welkom geheten door vicaris-generaal Van Deelen. Hij en rector Broeders van Vronesteyn concelebreerden, zoals ook vicaris Egging en plebaan Hagen. Diaken Burgering (gekozen toehoorder in de priesterraad) assisteerde. Aan het eind van de chrismamis bedankte de bisschop de zangers, de lectoren en de vrijwilligers van de kathedrale parochie “en al die vrijwilligers in de parochies van ons bisdom die al een hele tijd ervoor zorg dragen dat we veilig de liturgie in de kerkgebouwen kunnen vieren, de Heer kunnen dienen en elkaars gezondheid in de gaten kunnen houden.”

De collecte van deze chrismamis was bestemd voor de Diocesane Caritas Instelling (DCI). Deze biedt ondersteuning aan caritasprojecten in de parochies en in het bisdom Rotterdam.

De oliën en het chrisma worden de komende periode verdeeld over de parochies. De parochiesecretariaten hebben hierover informatie ontvangen.

Klik op de foto voor een vergroting en meer foto’s.