Bisschop in kerstnachtmis: ‘In viering met gesloten deuren wel ons hart openen’

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 30 december 2020

Foto: Ramon Mangold

Oproep om ons hart te openen om God met zijn goedheid binnen te laten

Op donderdag 24 december was bisschop Van den Hende hoofdcelebrant in de kerstnachtmis vanuit de kathedraal in Rotterdam. Dit jaar waren er in de katholieke kerken op kerstavond geen publieke vieringen. “Het is een bijzondere kerstnacht, omdat we deze niet in een volle kerk kunnen vieren met een massa mensen”, preekte de bisschop. “Toch, broeders en zusters, is deze bijzondere kerstnacht met lege kerken geen holle viering, geen Kerstmis zonder betekenis, geen eucharistie zonder inhoud. Integendeel, het is de Heer die ons met elkaar verbindt. Het is de Heer zelf die inhoud geeft aan dit feest, die de oorsprong is van het licht en de vrede die wij mogen ontvangen.”

Het kerstevangelie verkondigt dat Gods Zoon mens wordt in deze wereld. “God is niet ver weg, maar dichtbij. God blijft niet op een afstand, maar wil in ons midden wonen”, aldus de bisschop. “Als je Kerstmis kunt vieren met de hele wereld, met alle toeters en bellen, met alle royale gebeurtenissen en tradities, dan lijkt het misschien wel alsof wijzelf degenen zijn die bij dit feest centraal staan, dan lijkt het misschien wel of wijzelf dit feest inhoud geven met onze eigen persoon. Maar het is Christus die in ons midden komt en die Kerstmis betekenis en inhoud geeft.”

“Het is bijzonder als we in het kerstevangelie lezen over Jezus’ geboorte. Er is een duidelijke verdeeldheid. Er zijn mensen die het allemaal goed voor elkaar hebben in de stad én Maria en Jozef die geen plek kunnen vinden. Er zijn mensen die er warmpjes bij zitten én de herders in het veld die ontberingen moeten doorstaan om bij hun kudde te blijven. Ook in onze tijd zijn er tegenstellingen en tweedeling in onze wereld, en corona heeft die tegenstellingen en verdeeldheid nog vergroot zo lijkt het. […] Onze wereld zou pas hol worden en zonder betekenis raken, als we ons neer zouden leggen bij zoveel tegenstellingen en onrecht.”

“Onze wereld zou pas hol worden en zonder betekenis raken, als we ons neer zouden leggen bij zoveel tegenstellingen en onrecht.”

De bisschop riep daarom op om “in deze viering met gesloten deuren wel ons hart te blijven openen om God met zijn goedheid binnen te laten en van Hem te leren waartoe wij geroepen zijn en waardoor onze wereld steeds opnieuw meer en meer de gestalte mag aannemen van het Rijk van God, met zijn liefde en trouw, met zijn verbondenheid en gemeenschapszin, met zijn eerbied voor het leven en met liefde zonder eind.”

De kerstnachtmis op donderdag 24 december werd om 22.00 uur gevierd in de HH. Laurentius & Elisabeth Kathedraal. Bisschop Van den Hende was hoofdcelebrant in deze eucharistieviering, in concelebratie met plebaan Hagen en pastoor Gouw en met de assistentie van diaken Doe en medewerking van pastoraal werkster Bühler.