Bisschop in tv-mis: ‘Elkaar vasthouden op de weg van Christus’

Door: Bisdom Rotterdam maandag 11 september 2023

Still uit de uitzending van KRO-NCRV.

De mediaviering kwam op 10 september vanuit de St. Agathakerk in Lisse

Op zondag 10 september was bisschop Van den Hende hoofdcelebrant in de mediaviering vanuit de St. Agathakerk in Lisse. Aan het begin van de viering stond de bisschop kort stil bij de slachtoffers van de aardbeving in Marokko. De zware beving was vrijdagavond 8 september en leidde tot veel menselijk leed en schade.

In zijn homilie bedankte de bisschop de KRO-NCRV voor de wekelijkse uitzending van de eucharistie. “Op deze manier zijn ook degenen die aan huis gebonden zijn in de gelegenheid om de zondag mee te vieren”, zegt hij. “Ik ben ook dankbaar jegens de parochie in Lisse en parochies elders in het land, dat zij met de omroep de zondagse mis via de media verzorgen. Het vraagt de nodige voorbereiding en planning om deze zondagse mis te kunnen uitzenden.”

“Het is bijzonder om met tienduizenden gelovigen elders in Nederland en daarbuiten via de media de zondag te vieren. We beseffen dat wij als parochies en bisdommen deel uitmaken van de wereldwijde Kerk”, aldus de bisschop. “We staan niet alleen. We mogen wereldwijd in geloof elkaars tochtgenoten zijn.”

“Wanneer je in de geest van Christus tochtgenoten bent, dan gaat de zorg voor elkaar niet alleen of we voldoende voedsel hebben of dat we gelukkig zijn of ons getroost voelen. Het gaat in de gemeenschap van de Kerk ook om de zorg of we elkaar vasthouden op de weg van Christus.”