Bisschop Liesen over de anderhalve meter kerk

Door: Katholiekleven.nl vrijdag 12 juni 2020

Mgr. Liesen over kerkelijk leven op anderhalve meter

“Het is geweldig dat de kerk weer open mag. We hebben er naar uitgekeken, echt naar verlangd. We hebben mooie ervaringen opgedaan natuurlijk met livestream. Maar er gaat niets boven dat je elkaar kunt zien en samen in de kerk kunt zijn en gewoon kunt vieren. Dat is een diep verlangen. Ik voel dat zelf. Ik heb dat ook bij de andere bisschoppen gemerkt. Maar ik heb het vooral ook hier gemerkt bij de mensen rondom de kathedraal, waar we nu staan.”

Vanuit de kathedraal in Breda vertelt bisschop Liesen van Breda over het kerkelijk leven op anderhalve meter. “Nu we opengaan, moeten we wel rekening houden met nieuwe omstandigheden en maatregelen. Het is uit liefde voor die naaste en ook uit liefde voor God dat we veilig met elkaar willen omgaan. De kerk moet geen plek van besmetting worden.”

De bisschop vertelt over de anderhalve meter, over dat er nu niet gezongen kan worden in de kerk, terwijl “zingen dubbel bidden” is. En over het pincet waarmee vanaf Sacramentsdag 14 juni de communie weer uitgereikt kan worden. Deze blijkt oude papieren te hebben in de geschiedenis van de Kerk.

Bisschop Liesen is binnen de Nederlandse bisschoppenconferentie referent voor liturgie.