Bisschop spreekt bij FAO (Verenigde Naties) in Rome

Door: Bisdom woensdag 18 oktober 2017

Foto: Ramon Mangold

Ontmoeting bij de Food and Agriculture Organization van de Verenigde Naties

Op dinsdag 17 oktober is Mgr. Van den Hende met de 250 pelgrims die deelnemen aan de bisdombedevaart in Rome uitgenodigd voor een bezoek aan de FAO (Food and Agriculture Organization) van de Verenigde Naties. Het bezoek vindt plaats precies een dag nadat paus Franciscus de FAO bezocht vanwege Wereldvoedseldag 2017.

Paus Franciscus deed de FAO een beeld cadeau. Het beeld staat bij de ingang van het kantoor van de FAO. De bedevaartgangers lopen erlangs bij het binnengaan. Het kunstwerk toont een diepbedroefde engel bij een dode jongen. Het is de driejarige Aylan Kurdi die in 2015 dood aanspoelde na een mislukte poging om Kos te bereiken. De foto van zijn dode lichaampje op het strand werd iconisch.

De bisschop en de pelgrims worden verwelkomd en toegesproken door de Nederlandse ambassadeur bij de FAO, de heer Hans Hoogeveen. “Het is voor het eerst dat we zo’n grote Nederlandse groep op bezoek hebben bij de FAO”, vertelt hij. Daarna heet de adjunct-directeur-generaal van de FAO, de heer Dan Gustafson, de groep welkom. Hij vertelt hoe de FAO in 1945 ontstond direct na de Tweede Wereldoorlog. De FAO biedt hulp aan ontwikkelingslanden met informatie over voedsel, landbouw, tuinbouw, bosbouw en visserij. De FAO geeft advies aan overheden en is een platform voor de leden waar gesprek plaats kan vinden en beleid kan worden ontwikkeld rond grote voedsel- en landbouwaangelegenheden.

De heer Hans Hoogeveen is de Nederlandse ambassadeur bij de FAO. Naast hem de adjunct-directeur-generaal van de FAO, de heer Dan Gustafson. (Foto: Ramon Mangold)

Het thema van de Wereldvoedseldag 2017 was ‘Change the future of migration: Invest in food security and rural development’. Ambassadeur Hoogeveen benadrukt de relatie tussen voedsel en migratieproblematiek. “De problemen zijn er en we staan voor grote uitdagingen. Door conflicten zoals in Syrië en Zuid-Soedan en door grote droogte zoals in Ethiopië groeit de armoede wereldwijd.” De ambassadeur signaleert dat armoede mensen aanzet tot migratie.

Bisschop Van den Hende benadrukt in zijn toespraak, dat wanneer het over voedsel gaat dit breed moet worden gezien: “Het gaat niet alleen over boterhammen of rijst, maar om wat nodig is om de mens tot zijn recht te laten komen: water, veilig wonen, onderwijs en zorg. Paus Franciscus en pausen voor hem hebben bij de FAO gesproken over voedsel. Als we als mensen ons milieu niet in de gaten houden en als landen kapot gaan door gewapende conflicten, lijden vooral de allerarmsten daaronder.”

Foto: Ramon Mangold

Twee jaar geleden schreven de Nederlandse bisschoppen de herderlijke brief ‘Herbergzaam Nederland’. Mgr. Van den Hende: “We moeten nadenken over hoe we mensen kunnen opvangen en die opvang niet versmallen tot eten en een dak boven het hoofd, maar breed kijken naar de aspecten die het leven omvatten. En we zijn geroepen om ons in te spannen om voor mensen ver weg te zorgen dat zij niet op de vlucht hoeven, maar kunnen groeien op de plek waar ze wonen en zo een bijdrage kunnen leveren aan de wereld van morgen.”

Een dag eerder sprak paus Franciscus bij de FAO over het belang van liefde. Mgr. Van den Hende: “De paus hield een pleidooi om bij de ontwikkeling van programma's in bestuur en politiek wereldwijd niet voorbij te gaan aan de rijke betekenis en opdracht van liefde. Die liefde houdt solidariteit en wederkerigheid in waar het gaat om het respect voor de menselijke persoon en waarachtige menselijke ontwikkeling met het oog op een beschaving van liefde.”

Ambassadeur van de Nederlandse regering bij de Heilige Stoel, Prins Jaime de Bourbon de Parme. (Foto: Ramon Mangold)

Hierover spreekt ook de ambassadeur van de Nederlandse regering bij de Heilige Stoel, Prins Jaime de Bourbon de Parme. “De paus spreekt over een nieuw model”, vertelt hij de pelgrims. “Medelijden lijdt tot directe humanitaire hulp. Maar als je het over de liefde hebt, heb je het over de sociale orde en over de hele mens. Dat is zoals met familie, die je ook niet alleen brood geeft.” Prins Jaime spreekt over zijn werk als ambassadeur in het Vaticaan. Hij omschrijft de Kerk als een ‘luisternetwerk’ en een ‘doe-netwerk’. In rampgebieden en in oorlogsgebieden vallen structuren weg. Vaak zijn er dan nog zusters en priesters aanwezig, die informatie kunnen geven en die bij de mensen blijven. Via het netwerk van caritas instellingen is de Kerk ook een doe-netwerk.

Mgr. Hurkmans neemt deel aan de ontmoeting als rector van de Friezenkerk. “Bij alles wat ik gezien en gehoord heb, kun je zeggen dat de hele wereld een pelgrimstocht aan het maken is. Er is zoveel in beweging en dat raakt iedereen”, vertelt hij. “Iedere tijd zet mensen op een heel eigen manier in beweging. Een pelgrimstocht brengt mensen tot elkaar en heel vaak ook tot God. Die innerlijke en uiterlijke weg moeten we allemaal gaan. Ik hoop dat de wereld met alle mogelijkheden en samenwerking ook die weg gaat.”

Op de achtste verdieping sluiten de sprekers en de pelgrims de ontmoeting af met een hapje en een drankje op het dakterras van de FAO.

Foto: Ramon Mangold.

De pelgrims kregen tot slot dit fraaie uitzicht over Rome vanaf het dakterras van de FAO. (Foto: Ramon Mangold.)