Bisschop, studenten en staf starten studiejaar op seminarie Bovendonk

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 27 augustus 2022

Bisschop Van den Hende verving bisschop Liesen bij de start van het studiejaar op Bovendonk

“Vandaag mogen we in deze eucharistieviering twee studenten aanstellen tot lector. Juist die twee kandidaten hielden zojuist bij het lezen van het evangelie met de kaars aan beide kanten van de lezenaar als het ware het woord van God gezelschap.” Op vrijdag 26 augustus startte seminarie Bovendonk in Hoeven het studiejaar met een eucharistieviering waarin bisschop Van den Hende twee studenten aanstelde tot lector. De bisschop deed dat op verzoek van bisschop Liesen van Breda, die vanwege ziekte verhinderd was.

Rector Kuipers van Bovendonk heet iedereen welkom aan het begin van de viering: de bisschop, studenten en hun familie, rectoren en gedelegeerden van de participerende bisdommen, docenten en leden van de staf van Bovendonk. Namens het bisdom Rotterdam is spirituaal Rochus Franken van Vronesteyn aanwezig en concelebreert. Onder de aanwezige docenten is Daphne van Roosendaal aanwezig vanuit het bisdom Rotterdam. Zij verzorgt dit studiejaar het vak communicatie. En Annemieke de Jong - van Campen, werkzaam in de parochie Pax Christi. Zij doceert praktische theologie.

De studenten die de aanstelling tot lector ontvangen zijn Arjen Gernaert, diakenstudent voor het bisdom Breda, en Wouter Druwé, priesterstudent voor het bisdom Antwerpen. In zijn homilie wijst bisschop van den Hende erop dat het lectoraat vroeger een van de “kleine wijdingen” was op weg naar het diaconaat en het priesterschap. In 1972 veranderde paus Paulus VI het lectoraat in een aanstelling, voorbehouden aan mannen. Lector zijn is daarmee niet alleen verbonden met de weg naar het diaconaat of priesterschap, legt de bisschop uit. In veel parochies worden mensen vanuit de gemeenschap gevraagd om te lezen in de kerk. Bisschop Van den Hende: “Lector zijn betekent dat je als gelovige mens, gedoopt en wel en gevormd en wel door de Geest, je hart opent en je beschikbaar stelt voor de dienst van het woord. Zeker is dat duidelijker geworden in de laatste jaren. Niet alleen heeft paus Paulus VI deze aanstelling tot lector als taak neergelegd in de gemeenschap van de Kerk, maar paus Franciscus heeft meer recent de mogelijkheid gegeven dat mannen én vrouwen als gedoopten de aanstelling van lector ontvangen. Het is een aanstelling die openstaat voor gelovigen op grond van hun doopsel en die daarom niet in het leven van een aanstaande diaken of priester mag ontbreken.”

“Het woord van God is een levend woord (Hebreeën 4, 12). En we mogen in zekere zin ook zelf een woord van God worden’, zegt de bisschop met een verwijzing naar een uitspraak van paus Benedictus XVI. “Hij zei in 2008 bij de synode over het woord van God: als het woord van God dan zo in ons leeft, als het dan zo met ons meegaat in ons leven en in de Kerk en we worden erdoor geraakt en het schiet wortel in ons hart, dan kunnen we zelf ook op onze beurt een woord van God worden waar we Hem verkondigen in woord en daad.”

Vanuit het bisdom Rotterdam studeren twee studenten aan seminarie Bovendonk: een priesterstudent en een diakenstudent. Eén student die zijn vorming en opleiding via Vronesteyn aan Bovendonk ontving, bereidt zich voor op de priesterwijding. Voorts studeren via Vronesteyn twee priesterstudenten in Utrecht.

Klik op de foto voor een vergroting en voor meer foto’s