Bisschop Van den Hende hervat vormselvieringen

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 07 augustus 2020

Foto: Ramon Mangold

Van uitstel komt geen afstel, beloofde de bisschop de jongeren

Door het coronavirus moesten vormselvieringen dit voorjaar noodgedwongen worden uitgesteld. Net als vieringen van de eerste heilige Communie. Het geactualiseerde protocol ‘Kerkelijk leven op anderhalve meter’ staat per 10 juli het vieren van de initiatiesacramenten weer toe, waaronder ook het doopsel. De bisschop heeft grote waardering voor de zorgvuldige manier waarop parochies aan de hand van de aangereikte protocollen het kerkelijk leven op anderhalve meter zo goed mogelijk hervatten.

De afgelopen periode zijn nieuwe afspraken gemaakt door het secretariaat van de bisschop met de parochies over de toediening van het vormsel. De bisschop is de eerste vormheer in het bisdom. Het Tweede Vaticaans Concilie spreekt over de bisschop als de oorspronkelijke bedienaar (Lumen Gentium 26). Indien nodig kan de bisschop het toedienen van het vormsel delegeren aan een priester, zoals een bisschoppelijk vicaris of aan de vicaris-generaal.

Vroeger was een bisschop niet gauw in de gelegenheid om alle vormelingen in het bisdom het sacrament van het vormsel toe te dienen. Omdat de aantallen de laatste decennia zijn afgenomen, kan de bisschop vrijwel alle vormsels zelf toedienen. In 2019 waren er in het bisdom Rotterdam 800 vormelingen.

Omdat de vormselvieringen in parochies niet door konden gaan en ook de jaarlijkse Vuurdoop niet (voor alle jonge vormelingen uit het hele bisdom op de zaterdag voor Pinksteren in de kathedraal), nam de bisschop eerder dit jaar een videoboodschap op. “De komende weken zullen we helaas geen vormselviering kunnen houden”, zei de bisschop in die video. “Maar van uitstel komt geen afstel.” Die belofte wordt nu ingelost.

De eerste vormselviering die gepland staat is in de parochie van de Vier Evangelisten in Den Haag op zondag 4 oktober. In totaal zijn er verspreid over de maanden oktober-november twaalf vormselvieringen.

De videoboodschap van de bisschop aan de vormelingen is inmiddels bijna 1.000 keer bekeken.