Bisschop Van den Hende wijdt Ad van Luijn voor het bisdom Rotterdam

Door: Bisdom Rotterdam maandag 23 mei 2022

Foto: Johan Wouters

Bisschop Van den Hende preekt over de roeping van een diaken of priester en de roeping van alle gelovigen, persoonlijk en als gemeenschap

“Schenk uw dienaar hier […] vaardigheid in zijn werk, zachtmoedigheid bij het vervullen van zijn dienstwerk en volharding in het gebed.” Met dit en andere gebeden werd op zondag 22 mei Ad van Luijn tot diaken gewijd. Dat gebeurde in de kapel van Bovendonk, waar Ad van Luijn via Vronesteyn zijn opleiding en vorming ontving. Rector Kuipers van Bovendonk sprak als onderdeel van de liturgie uit dat Ad van Luijn waardig was bevonden voor de wijding. Rector Broeders van Vronesteyn concelebreerde.

De wijding vindt plaats door handoplegging en gebed door bisschop Van den Hende. Bisschop Liesen van Breda concelebreert samen met emeritus-bisschop Van Luyn van Rotterdam, die oom is van de wijdeling. Voor Ad van Luijn is de diakenwijding een stap op weg naar de priesterwijding.

In de litanie van alle heiligen wordt gebeden om de voorspraak van de heiligen. Daarin wordt God gevraagd om de wijdeling te “zegenen en heiligen en wijden”. In de litanie wordt gebeden voor roepingen tot het priesterschap en diaconaat. God wordt gevraagd om vrede en eendracht, om allen die in droefheid verkeren barmhartigheid te schenken en -tot slot- “dat Gij onszelf in uw heilige dienst wilt sterken en bewaren.”

Foto: Johan Wouters

Het dienstwerk van een diaken of priester is ten dienste van het volk van God als geheel en niet los te zien van de roeping van alle gelovigen persoonlijk en als gemeenschap, benadrukt de bisschop in zijn homilie: “Als wij vandaag deze diakenwijding vieren is het ook belangrijk dat u daar met heel hart mee instemt. Niet zo van: mooi voor Ad, fijn voor het bisdom Rotterdam. Maar dat we ook zelf opnieuw herinnerd worden aan onze band met de Heer. Hij heeft ons als Kerk bij elkaar geroepen, omdat het geloof en de hoop en de liefde het beste geleefd en gediend kunnen worden in de gemeenschap van de Kerk. Om elkaar te steunen, om elkaar te bemoedigen daar waar het nodig is.”

“Soms is de één bedroefd en de ander in staat tot bemoediging. Soms vindt de één geen woorden voor het gebed, maar zal een ander een goed woord voor je doen. En als het gaat om de vele gaven van de Geest moet niemand van ons proberen om ze allemaal in zichzelf te verenigen. Als het gaat om de opdracht van het evangelie, moet niemand proberen dat te volbrengen als een eenmansbedrijf. We zijn elkaar gegeven in een gemeenschap van liefde die leeft van de verrezen Heer, in een gemeenschap van liefde die het vooral van de kracht van de Heilige Geest moet hebben. Niet alleen om de roepstem van de Heer te verstaan, maar ook om die roepstem te kunnen beantwoorden met een volmondig ‘ja’.”

Foto: Johan Wouters

“En zo wordt u ook herinnerd aan uw eigen roeping”, preekt de bisschop. “Wat vraagt de Heer van u en wat draagt u bij aan de gemeenschap van de Kerk? En dan niet alleen ín de Kerk, maar ook in de missionaire opdracht naar buiten toe. Waar geeft de Heer u de kans om zijn liefde te verspreiden? Waar geeft de Heer u de mogelijkheid om te bidden voor mensen die erom vragen? En waar geeft de Heer u de gelegenheid om in woord en daad van hoop te spreken en van toekomst?”

Na de wijding door handoplegging en gebed wordt de wijdeling bekleed met de stool en de dalmatiek en ontvangt hij uit handen van de bisschop het evangelieboek: “Ontvang het evangelie van Christus, waarvan u de verkondiger bent geworden; en zie erop toe dat u gelooft wat u zelf gelezen hebt, dat u onderricht wat u in geloof hebt aanvaard, en dat u zelf handelt naar wat u hebt onderricht.”

Klik op de foto voor een vergroting en voor meer foto’s