Buspelgrims starten bedevaart naar Rome

Door: Bisdom vrijdag 13 oktober 2017

Foto: Ramon Mangold

Pelgrims vieren de eucharistie in de Dom van Keulen

Op donderdag 12 oktober vertrokken de eerste pelgrims die deelnemen aan de bisdombedevaart per bus naar Rome. In alle vroegte verzamelden ze zich op de diverse opstapplaatsen in het bisdom. Op de eerste dag vierden de pelgrims de eucharistie in de magnifieke Dom van Keulen.

Deze grote kathedraal is gebouwd rondom de relieken van de heilige Drie Koningen, die in een indrukwekkende schrijn worden bewaard in de kerk. Deze relieken zijn in de vierde eeuw door de Romeinse keizerin Helena naar Constantinopel gebracht. In 344 werden ze geschonken aan Milaan, waar ze een aantal keer zijn verborgen vanwege binnenvallende volkeren. Uiteindelijk werden ze in 1164 naar Keulen overgebracht.

De reliekschrijn is de grootste uit de Middeleeuwen. De kerk werd al snel te klein voor alle pelgrims en dus werd in 1225 besloten tot de bouw van de huidige dom. De bouw startte op 15 augustus 1248, feest van Maria Tenhemelopneming. In de vijftiende eeuw kwam het werk stil te liggen. Pas in 1824 hervatte men de bouw naar het voorbeeld van de originele bouwtekeningen. In 1880 was de kerk klaar. De torens zijn ruim 157 meter hoog en het schip ruim 144 meter lang en 86 meter breed.

De reliekschrijn in de dom is de grootste uit de Middeleeuwen. (Foto: Ramon Mangold)

De schrijn werd voor de laatste keer geopend op 20 juli 1864. Onderzoek wees uit dat er naast een aantal munten uit de periode 1130-1191 ook beenderen van drie verschillende personen in lagen van respectievelijk 12, 25 en 50 jaar oud, waarvan de laatste twee zeker mannen waren. Nu liggen de relieken in zijde gehuld alweer ruim 150 jaar in de schrijn.

Deze bedevaartplaats herinnert aan de zoektocht van de Wijzen uit het Oosten. Zij zochten op hun levensweg naar Christus en brachten Hem hun hulde. In hun voetspoor mogen begonnen de pelgrims de bedevaart door het ‘kompas’ te richten op Christus.

Op zaterdag 14 oktober vertrekken ook de pelgrims die met het vliegtuig reizen. Zondag start het gezamenlijke programma in Rome.