Campagnewebsite helpt om dit jaar Kerstmis te vieren

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 27 november 2020

Tips om Kerstmis te vieren in het gezin, met de armen, met het Woord van God én door deel te nemen aan de liturgische plechtigheden

De mogelijkheden om met Kerstmis in de kerken bij elkaar te komen zijn dit jaar beperkt vanwege het coronavirus. Maar Kerstmis is te belangrijk om het niet te vieren. Vandaar dat de website vierkerstmis.nl wordt gelanceerd. Dat gebeurt onder de vlag van rkkerk.nl.

Op vierkerstmis.nl vinden bezoekers tips om Kerstmis te vieren in het gezin (doe-boekje voor kinderen), met de armen (Adventsactie), met het Woord van God (rkbijbel.nl) én door deel te nemen aan de liturgische plechtigheden. Dat laatste kan in beperkte mate door een kerk te bezoeken (reservering nodig) of de vieringen van Kerstmis online of via tv te volgen. Voor mensen die thuis meevieren wordt een liturgieboekje online beschikbaar gesteld.

Via een verwijzing naar zoekparochie.nl worden bezoekers van de campagnesite verwezen naar parochies. Zo helpt de website vierkerstmis.nl bezoekers om de eigen parochiewebsite te vinden, zodat zij daar kunnen kijken of ze een plek kunnen reserveren voor de vieringen van Kerstmis of een livestream van de parochie kunnen volgen. In het afgelopen jaar hebben veel parochies ervaring opgedaan met het livestreamen van hun vieringen via internet. Dit biedt met de feestdagen de mogelijkheid om verbinding te maken met iedereen die normaal gesproken graag bij een van de kerstvieringen had willen zijn. Verder zijn er de eucharistievieringen op tv bij NPO2, uitgezonden door de KRO. Ook zo kan men Kerstmis meevieren.

Een aantal onderdelen op vierkerstmis.nl staat al online, een aantal andere onderdelen wordt de komende periode toegevoegd in de Advent.

De website vierkerstmis.nl ging op vrijdag 27 november online. Parochies in het bisdom ontvingen deze week informatie met het verzoek aandacht te geven aan de campagnewebsite via met name de parochiewebsites en voor zover nog mogelijk in het parochieblad.