Cursus Jongerenpastoraat: Wat breng je over op tieners en jongeren?

Door: Bisdom maandag 13 november 2017

Cursus jongerenpastoraat van het bisdom Rotterdam onder leiding van Fredi Hagedoorn

Wat wil je als begeleider in het jongerenpastoraat overbrengen op tieners en jongeren? Welk materiaal is daarvoor beschikbaar? En hoe sluit je aan bij hun leefwereld? Daarover gaat de cursus jongerenpastoraat van het bisdom Rotterdam onder leiding van Fredi Hagedoorn. Begeleiders van tiener- en jongerengroepen vanuit het hele bisdom komen samen op de pastorie in Dordrecht om zich te laten inspireren en ervaringen uit te wisselen. Donderdag 9 november was de laatste cursusavond.

“Ik heb vooral veel ideeën opgedaan”, vertelt Ilona Gijzen (27) begeleider van de vormelingengroep van de Parochie H. Theresia van Avila. “We hebben nieuwe methodes gezien waarmee we eerder nog niet werkten. Zo heeft ‘Rock Solid' veel spellen, ‘Licht op ons pad’ meer theorie, en voor een leuk inleidend gesprek kun je ‘Twitteren met God’ goed gebruiken.” Sinds kort is de vormselvoorbereiding in haar parochie van drie maanden naar een jaarproject gegaan. Ilona: “Als we nadenken over het volgende jaar dan kunnen we deze methodes goed inbrengen.”

Ze vind het interessant om de jaarprogramma’s met haar mede-cursisten te bespreken. “Het is voor ons nog het eerste jaar en dan is het fijn om te zien hoe andere groepen het aanpakken. Waar moet het programma aan voldoen? Zoeken naar de balans tussen ontspanning en verdieping. We hebben ook de wens om iets diaconaals te doen, zodat de tieners ook die kant van de kerk meekrijgen.”

"Het lijkt erop dat gezond eten je een goed mens maakt. Wij willen hen helpen in hun ontwikkeling tot goed christen."

Bart Wiekart (53) uit de Parochie St. Jan de Doper heeft al zeven jaar de Waddinxveense groep Amazing Tieners onder zijn hoede. “We wilden de cursus volgen ter verdieping en inspiratie. We vroegen ons af: doen we het goed? En hoe doen anderen het? Toen wij begonnen met de tienergroep waren er nog geen methodes voor die leeftijd beschikbaar. Het is leuk om nu verschillende methodes te zien en in handen te hebben. Niet alles is even makkelijk vindbaar, ook niet online.”

Hij vindt het verfrissend om in de cursus meer te horen over de leefwereld van tieners en jongeren. “Zij groeien bijvoorbeeld op in een wereld die zich druk maakt over voedsel. Mensen eten speciale zaden of worden vegetariër. Het lijkt erop dat gezond eten je een goed mens maakt. Wij willen hen helpen in hun ontwikkeling tot goed christen.”

Ilona: “Wat ik interessant vond waren de cijfers. Bijvoorbeeld hoeveel van een grote groep ondervraagde scholieren zich rooms-katholiek noemt (16,4% in 2013). En hoeveel scholieren vaak naar een viering, mis of dienst gaan (8% in 2013).” (Bron: Monique van Dijk-Groeneboer, Bernice Brijan: Kerk uit zicht? Jongeren inspireren…!, Onderzoeksrapport Tilburg University, 2013)

"We concentreren nu op één boodschap: het ontdekken van de Heilige Geest en hoe je daar in het dagelijks leven mee omgaat."

Cursusleider Fredi Hagedoorn daagt de groep uit een doel voor hun groep te formuleren. “Waar wil jij je als groep op richten? Degenen die naar de kerk gaan, jongeren die niet naar de kerk gaan, of misschien twijfelen?” licht Ilona toe. “De Rock Solid-groepen staan heel nadrukkelijk open voor jongeren die helemaal niet naar de kerk gaan. Met andere groepen is dat minder het geval. Zo heeft ieder zijn eigen doel met de groep.”

Ook is er huiswerk. Bart: “We maken een les rondom Pinksteren. Daarin gebruiken we inspiratie van de andere cursisten. Als je met mensen spreekt, krijg je vanzelf nieuwe ideeën. Zo hebben we nu een duidelijke richting bepaald. Voorheen belichtten we alle interessante aspecten, maar nu concentreren we op één boodschap: het ontdekken van de Heilige Geest en hoe je daar in het dagelijks leven mee omgaat. Wij kunnen weer voort!”

De cursus Jongerenpastoraat beslaat vier avonden en wordt aangeboden door de pastorale dienstverlening van het bisdom Rotterdam. Vrijwilligers in het tiener- en jongerenwerk die deze cursus ook willen volgen kunnen hun belangstelling kenbaar maken door een e-mail te sturen naar pastoraledienstverlening@bisdomrotterdam.nl